Normal_rss_entry-35748

(ANP) - Door gaten in de regels worden kinderen nog altijd blootgesteld aan kinderreclame voor ongezonde producten als frisdrank, chips, koekjes en ijs. Een coalitie van consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten en kinderartsen, verenigd in de Alliantie Stop Kindermarketing, roept de politiek op om die gaten te dichten.

Volgens de coalitie zijn er een aantal grote tekortkomingen in de huidige regels die door de levensmiddelenindustrie zelf zijn opgesteld. Daardoor kunnen fabrikanten nog steeds reclame maken voor ongezonde producten.

"Het is enorm inconsequent dat de levensmiddelenindustrie zichzelf beperkingen oplegt voor reclames op televisie, maar dat fabrikanten vervolgens wel allerlei idolen mogen inzetten op verpakkingen om hun producten aan te prijzen'', stelt de Consumentenbond.

Media- en reclamelessen zijn van groot belang in het basisonderwijs, zo schreef de Raad Voor Cultuur al in een advies van juli 2005. Via televisie maar ook via internet, smartphone en sociale media komen basisschoolleerlingen op steeds jongere leeftijd in aanraking met reclame. Reclame is overal aanwezig en niet meer zomaar makkelijk te herkennen. Het nieuwe lesmateriaal Reclame Masters, dat tot stand kwam in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen is via www.mediaenmaatschappij.nl gratis te downloaden.