Normal_pexels-fauxels-3184407

Het wordt steeds belangrijker voor het voortgezet onderwijs om praktijkgerichte leermogelijkheden te ontwikkelen die de beroepsinteresse van leerlingen kunnen stimuleren. Door hen de vaardigheden te leren die ze nodig hebben om te slagen in de echte wereld, kunnen we ervoor zorgen dat onze jongeren goed zijn uitgerust om met vertrouwen en enthousiasme de arbeidsmarkt te betreden. Hier volgen enkele tips over hoe het middelbaar onderwijs stimulerende, praktijkgerichte programma's kan creëren.  

 

1. De leerlingen leren kennen

 

Op de middelbare school is het van vitaal belang dat de leerkrachten de leerlingen goed leert kennen - hun leerstijlen, wat ze al weten, wat ze moeten weten, welke leerervaringen ze hebben opgedaan en hun mening over de onderwerpen die we onderwijzen.

Het verwerven van deze kennis kost tijd en vereist voortdurend contact met de leerlingen, maar het zou het doel moeten zijn van elke leraar vanaf de eerste schooldag. Dit maakt het mogelijk om juiste inhoud te kiezen en het onderwijs te differentiëren, waardoor de leergierigheid van studenten wordt aangetrokken.

Enquêtes en interviews met leerlingen, evenals observaties tijdens de les, kunnen een waardevolle bijdrage leveren om meer te weten te komen over studenten. Het belangrijkste is om uiteindelijk te weten hoe deze kennis moet worden gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten geïnteresseerd zijn in leren.

2. Excursies organiseren

 

Het organiseren van excursies naar bedrijven en andere instellingen die verband houden met de beroepsinteresses van een leerling is een geweldige manier om hen bij hun vakgebied te betrekken. Deze bezoeken zijn onderdeel van praktijkgerichte programma’s en kunnen leerlingen inzicht geven in wat professionals eigenlijk doen in hun dagelijkse werk - waardoor ze een tastbaar voorbeeld krijgen van hoe het zou zijn als ze dit carrièrepad zouden kiezen.  

3.  Praktische projecten aanbieden

 

In de Nieuwe Leerweg staat de connectie met het werkveld centraal. Door praktische projecten toe te wijzen die verband houden met de beroepsinteresses van een student, krijgen ze de kans om uit de eerste hand te ervaren hoe het voelt om ergens binnen een bedrijfstak aan te werken. Dit zal niet alleen helpen bij het opbouwen van kritische vaardigheden, maar ook het zelfvertrouwen vergroten, omdat ze meer leren over een mogelijke toekomstige carrière. 

4. Creëer mentorprogramma's

 

Mentorprogramma's bieden verdere onderwijsondersteuning door studenten te koppelen aan professionals die expertise hebben op hun gekozen gebied. Dit geeft leerlingen niet alleen toegang tot waardevol advies en begeleiding, maar biedt ook de mogelijkheid tot netwerken en het opbouwen van relaties - twee onschatbare troeven bij het betreden van de arbeidsmarkt. 

Door deze suggesties in de middelbare onderwijsprogramma's op te nemen, kunnen we ervoor zorgen dat onze jongeren over de nodige kennis en middelen beschikken om in hun toekomstige beroep succesvol te zijn.