Logo_zon

Wij vinden dat onze drie speerpunten veel te weinig in de aandacht komen in deze ‘nieuwe online tijd’. Heb jij wel eens een kind van 4 jaar gezien met een eigen telefoon? Nee, dan hebben we het niet over een speelgoedtelefoon, maar een smartphone met alles erop en eraan. In 2016 kregen namelijk al 441 4-jarigen een mobiele telefoon van hun ouders, zo blijkt uit een eerder artikel van RTL Nieuws. Voor 6-jarigen was dit aantal nog vijf keer zo groot. We kunnen alleen maar vrezen hoe dat vandaag de dag met deze cijfers zit.

 

We leren als volwassenen hoe gezond het is om af en toe offline te gaan, maar de kinderen van nu worden nog net niet geboren met een smartphone in hun hand. Bij ZON! vinden we dat deze digitalisering de kinderen juist te ver verwijdert van wat er echt toe doet: natuur, cultuur en sport. Lekker bewegen, buiten zijn en de wereld ontdekken. Wil jij erachter komen wat deze drie speerpunten voor ons betekenen? Lees dan verder.

Groen, groener, groenst

Je hoort het alle ouders tegen hun kinderen zeggen: ‘’Ga maar even een frisse neus halen, is goed voor je!’’ Waarom is het zo belangrijk voor kinderen om naar buiten te gaan? Ilse Vonder, bestuurslid van de Stichting Groene Pedagogiek, legt het uit. Volgens haar krijgen kinderen buiten niet alleen vitamine D binnen, er komen ook veel geluk stofjes vrij in het brein. Daarnaast worden kinderen buiten van alle kanten geprikkeld door hun zintuigen; er valt namelijk eindeloos veel te zien, te voelen, te horen en te ruiken. Er kan geluisterd worden naar de vogels, de voetjes kunnen spelen in het zand ZON! is dan ook de buitenschoolse opvang die zich ook écht buiten bevindt. Zo bevinden de verschillende locaties zich op plekken omringd door groen: bossen, polders, grasvelden, sloten en rivieren. Er zijn kippen en konijnen én is er zelfs een locatie met een eigen kas met een moestuintje, zodat de kinderen kunnen leren tuinieren.

Kunst voor het kinderbrein

Naast buitenspelen, is het ook belangrijk om kinderen op jonge leeftijd kennis te laten maken met kunst en cultuur. Dat vertelt professor Erik Scherder, hoogleraar Klinische neuropsychologie. ‘’Het gaat bij kunst om een unieke combinatie van rust, ideeën, sociaal of alleen bezig zijn. Ergens in opgaan. De trots die je voelt als je iets hebt gemaakt. De uitdaging van steeds iets nieuws willen verzinnen.’’ Zo helpt bijvoorbeeld toneel- en danseducatie de kinderen om zichzelf te tonen, maar ook om in het publiek te zitten en belangstelling te tonen voor de ander. Koken is een belangrijk onderdeel van cultuur; het kind leert dan zelfs al om te wegen en meten, wat een klein voorproefje van rekenwerk is. Daarom hebben sommige ZON! locaties hun eigen kinderkookcafé, waar de deugnieten helemaal uit hun plaat mogen gaan met baksels en receptjes. En trots dat ze zijn als ze iets lekkers gemaakt hebben!

Lekker bewegen

Met de komst van iPads, computers en PlayStations is het steeds lastiger om kinderen te laten bewegen. De eindeloze digitale spelletjes geven namelijk urenlang vermaak en kinderen worden als het ware opgeslokt in deze virtuele waarheden. We mogen niet vergeten hoe belangrijk beweging is. Sport stimuleert namelijk de emotionele vaardigheden van kinderen. Zo leren kinderen omgaan met teleurstelling; verlies. Het maakt ze ook bewust van waar ze wel goed in zijn en dit geeft ze dan weer een gezonde dosis zelfvertrouwen. Niet alleen de emotionele vaardigheden worden geprikkeld door beweging, kinderen ontwikkelen door sport ook belangrijke sociale skills. Zo leren ze hoe ze moeten samenwerken om iets te bereiken en krijgen ze te maken met de verantwoordelijkheid als ze bijvoorbeeld teamcaptain mogen zijn. ZON! wil kinderen daarom genoeg ruimte geven om lekker te bewegen; de reden dat de locaties vaak zelf over enorme sportvelden beschikken.

 

 

Lees verder