Normal_cheshire_home_zambia__2_

Voorafgaand aan de eredivisiewedstrijd Ajax - Twente werd op de schermen in de Amsterdam Arena een video van een andere voetbalwedstrijd getoond. In Zambia organiseerden Windesheimstudenten namelijk dezelfde wedstrijd, maar dan gespeeld door kinderen met een lichamelijke beperking.

De studenten zijn voor de minor International Sustainable Development in Zambia en werken daar in een tehuis voor kinderen met een lichamelijke beperking: het Cheshire home. Vanuit de gedachte dat voetbal verbindt en plezier biedt aan iedereen (arm of rijk, man of vrouw, beperkt of niet), speelden de studenten met de kinderen de wedstrijd Ajax - Twente na. Van oude meelzakken werden geïmproviseerde shirts gemaakt, met verf voorzien van de clubkleuren van beide teams en met de namen en rugnummers van de spelers achterop.

Erik Stellingwerf, student Psychomotorische Therapie, maakte een filmpje van de voorbereidingen en de daadwerkelijke wedstrijd. “Ik wil mensen in Nederland laten zien dat sport voor iedereen is. Het maakt niet uit wie je bent of waar je vandaan komt. Het werken met deze kinderen is een unieke ervaring. De kracht die zij uitstralen, ondanks hun beperking, is prachtig", zegt hij. De video die Stellingwerf maakte, stuurde hij ook naar de Ajax Foundation. De Amsterdamse club was onder de indruk van het initiatief en besloot de beelden op de schermen in de Amsterdam Arena te vertonen voorafgaand aan de eredivisiewedstrijd tussen Ajax en Twente.

De minor International Sustainable Development is gericht op het leveren van duurzaam ontwikkelingswerk. Studenten van verschillende opleidingen verblijven vier maanden in Suriname, Bali, Gambia of Zambia en leveren daar een waardevolle bijdrage aan verschillende projecten. Windesheimdocent Marjolein Brouwers, als landencoördinator betrokken bij de projecten in Zambia, is trots op het werk dat de studenten voor het Cheshire Home leveren: “Afgelopen februari ben ik samen met de huidige groep naar Zambia gereisd. Iedere keer is het weer bijzonder om te zien hoe de kinderen opleven wanneer er nieuwe studenten komen. Wat de studenten daar doen, gaat verder dan wat we vanuit de verschillende opleidingen van hen verwachten. Hun inzet en betrokkenheid is geweldig om te zien.”