Normal_geslaagd_afgestudeerd_diploma

Uit een gepubliceerd rapport van Like to Share, uitgevoerd door Markteffect en AcademyS, blijkt dat hogescholen en ROC’s een onvoldoende scoren voor hun alumnibeleid. Hoewel 90 procent van de bevraagden aangeeft dat alumni kunnen bijdragen aan de verbetering van onderwijskwaliteit, geeft slechts 20 procent van de bevraagden aan dat alumnibeleid een prioriteit is bij hun instelling. Bovendien worden structureel onvoldoende FTE en financiën vrijgemaakt om het alumnibeleid duurzaam op te nemen in de organisatie. Dat meldt Like to Share.

Het bovenstaande is een van de conclusies uit het onderzoek, waarbij alle Hogescholen en ROC’s werden bevraagd over de kwaliteit van hun alumnirelaties. De resultaten van het onderzoek zijn in een compacte rapportage downloaden op de website www.alumnirelaties.nl.

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van een unieke studiedag over alumnirelaties, op 19 november aanstaande, in Utrecht. Op deze studiedag worden de resultaten van het onderzoek toegelicht. Deze studiedag is georganiseerd volgens het flipping-the-classroom-model. Deze vorm van blended learning impliceert dat deelnemers op voorhand videomateriaal ter hand gesteld krijgen om zich voor te bereiden op de studiedag. Tijdens de dag zelf is daardoor veel ruimte voor interactieve werkvormen en het opbouwen van een waardevol netwerk.

“Het is mijn stelling en vurige wens dat hogescholen en ROC’s zich nadrukkelijk en voor lange termijn verbinden met hun alumni. Vanuit de gedachte van een leven lang leren,maar ook om zich te verbinden met het lokale bedrijfsleven zou dit meer prioriteit moeten krijgen. Vanzelfsprekend draag ik graag mijn steentje bij. Op 19 november aanstaande organiseert Like to Share een speciale studiedag over Wetmatigheden van Succesvolle Alumnirelaties. Op deze dag zal ik een presentatie verzorgen”, zegt PvdA'er Tanja Jadnanansing tegen ScienceGuide.

Er zijn inmiddels bijdragen opgenomen van prof. dr. Geert Sanders (Nyenrode Business Universiteit), Karin Visser (CvB ROC De Leigraaf), Jan Geerts (Haagse Hogeschool) en Masja van Santen (Hogeschool van Amsterdam).

© Nationale Onderwijsgids