De vrijheid van zelfsturend leren is niet voor iedere student weggelegd

University College Twente, ATLAS, hield afgelopen woensdagmiddag een paneldiscussie omdat de opleiding al tien jaar bestaat. Docenten en alumni spraken in de Drienerburght over onder andere zelfsturend leren. Dat meldt U Today. 

Het University College Twente begon tien jaar geleden als een ‘levend lab’ voor zelfsturend leren. ATLAS is zelf erg tevreden over deze onderwijsmethode waarbij de student zelf aan het stuur zit. Alleen, niet iedere student kan die vrijheid aan.

Het loslaten van studenten 

ATLAS-docent Pascal Wilhelm vindt dat de rol van een docent bij zelfsturend onderwijs heel anders is dan bij het traditionele onderwijs. Je kan studenten best loslaten, maar je moet altijd wel een klein beetje meekijken. Docenten zijn meer een coach bij het zelfsturend leren. In het begin vond Wilhelm het best lastig om de studenten los te laten, maar aan de andere kant waren de jongens en meiden bij ATLAS slim genoeg om de vrijheid aan te kunnen.

Zelf de verantwoordelijkheid 

Tijdens het panelgesprek werd duidelijk dat de motivatie van studenten en de grootte van de opleiding belangrijk zijn om succes te behalen. Studenten krijgen bij zelfsturend leren zelf de verantwoordelijkheid voor het leerproces. Van begin tot het eind. Docenten zijn meer een begeleider dan echt een leraar.

Studenten moeten echter wel met de vrijheid die ze krijgen goed kunnen omgaan. Docenten moeten goede ondersteuning bieden, anders voelen studenten zich verloren.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk