Normal_kind_ogen_peuter

Kinderdagverblijf 't Debberke in Helmond heeft aangifte gedaan van smaad en/of laster tegen de ex-medewerker die eerder dit jaar de kinderopvang beschuldigde van wanpraktijken. Deze beschuldigingen zijn vals, zegt Bart Remers, voorzitter van de ouderraad van 't Debberke en betroffen slechts één situatie met een peuter die niet wilde eten. Het kinderdagverblijf heeft een advocaat in de arm genomen.

Begin dit jaar deed een voormalige klant van ‘t Debberke aangifte tegen het kinderdagverblijf gedaan omdat onder andere ”kinderen ondanks tegenzin verplicht moesten eten”. De vrouw die aangifte had gedaan was echter niet de moeder van de peuter, zegt Remers. Zij had het eetincident niet zelf waargenomen, maar gehoord van de ex-medewerker die haar verhaal heeft gedaan op Omroep Brabant. Van de andere aantijgingen zijn geen meldingen bekend bij de ouderraad en houdster van het kinderdagverblijf.

Het voorval werd direct opgepakt door het management met de medewerkers en betrokken ouders. “De aanpak van het eetincident is juist een schoolvoorbeeld hoe om te gaan met dit soort voorvallen”, zegt Remers daarover. “Het kinderdagverblijf gaat juist integer en zorgvuldig met de kinderen om. Nadat de fout was gemaakt hebben we er gebruik van gemaakt hoe een kinderdagverblijf nog beter te runnen”.

Volgens de ouderraad heeft Omroep Brabant het incident “enorm opgeklopt” en is er een onevenwichtig beeld geschetst over het kinderdagverblijf. Ook het interview dat wethouder Margreet de Leeuw van Helmond als reactie aan Omroep Brabant gaf, werd door de zender zodanig “verknipt” dat haar boodschap “ouders kunnen hun kinderen veilig naar ’t Debberke kunnen brengen” helemaal is verdwenen, aldus Remers.

De ouderraad betreurt de hele gang van zaken en de berichtgeving hieromtrent in het bijzonder. Advocaat Peter Schouten uit Breda die het kinderdagverblijf bijstaat in deze smaadzaak: “Datgene wat er in de media is verschenen over het kinderdagverblijf is zo schandalig dat een smaadprocedure bij de rechter kansrijk is. Het kan niet zo zijn dat een kinderdagverblijf dat uitstekend functioneert kapot wordt gemaakt door de smaad en/of laster van een gefrustreerde medewerker. Dat dit gebeurt via anonieme verklaringen maakt het allemaal nog erger.”

© Nationale Onderwijsgids