Normal_kinderopvang_jongen_verf_handen_met_verf

Het aantal peuteracademies in Nederland neemt toe. Op de academies leren de peuters de beginselen van Engels, rekenen en zelfs een beetje lezen. Of deze voorschoolse educatie de kinderen een voorsprong oplevert staat echter ter discussie. Dit meldt het Algemeen Dagblad. 

Het aantal peuteracademies in Nederland zijn vooralsnog op twee handen te tellen. In de academie wordt een kind extra uitdagingen aangeboden, als ze daar aan toe zijn. Daarbij wordt de kinderen niets verplicht, zo vertelt locatieleidster Rebecca Kooiman van het net geopende kinderdagverblijf De Were in Zwijndrecht. "We zijn geen school. We hebben het over kinderen van 3." 
 
Het idee van de peuteracademie ontsprong uit de grote verschillen tussen 2- en 3-jarigen. "Sommige 3-jarigen verveelden zich," vertelt Kooiman. Collega Chantal Korporaal is het hiermee eens: "Ze deden dingen die ze allang kenden." Volgens beide vrouwen hoeven de peuters op de peuteracademie niet bang te zijn voor verveling. Kinderleidster Baysal: “Voor de kinderen blijft het gewoon spelen. Wel houd ik in de gaten wat ze kunnen.''
 
Kooiman denkt dat kinderen een blijvende voorsprong overhouden aan de voorschoolse educatie. Niet alleen verkleint een peuteracademie de stap naar de basisschool, zo vindt de locatieleidster, maar zij denkt ook dat de kinderen betere kansen op de arbeidsmarkt verwerven. Pedagoog dr. Bas Levering,  hoofdredacteur van vaktijdschrift Pedagogiek in Praktijk, vindt het een mooi streven dat niet werkt. “Een nieuwe studie toont aan dat voorschoolse educatie in Nederland 400 miljoen euro weggegooid geld is.” Volgens Levering is het wel een goed idee om peuters alvast aan taal en cijfers te laten ruiken. Dat gebeurt echter ook al vaak op de peuteropvang. Hij is het met Kooiman eens dat peuters sponzen zijn die veel informatie opzuigen. Maar, zegt hij, “veel beklijft niet.”
 
© Nationale Onderwijsgids