Normal_klas__po__kinderen__vragen__les__klaslokaal

Het Algemeen Dagblad (AD) en de regionale dagbladen van de Persgroep introduceren vandaag Project Schoolkrant. Dit initiatief om een schoolkrant te maken bestaat uit een handige tool en een ondersteunend lesprogramma. Om dit te vieren worden klassen van het basisonderwijs opgeroepen hun schoolkrant in te sturen. De winnaar uit elke regio wordt vervolgens beloond met het gasthoofdredacteurschap van de betreffende krant. Dat meldt de Persgroep.

Om alle kinderen te helpen de beste schoolkrant te maken en daarmee de baas van de krant te worden, worden drie bijzondere events georganiseerd. Zo kan een speciale persconferentie met Mark Rutte worden bijgewoond en is er een mini-college met Arjan Postma, de leukste boswachter van Nederland, die vertelt over de nieuwe film Holland, Natuur in de Delta. Tenslotte is er een actie waarbij leerlingen een journalist kunnen winnen om een probleem van de klas of school te onderzoeken en op te lossen.

Naast deze evenementen, biedt Project Schoolkrant ook praktische hulp om een zo mooi mogelijke schoolkrant te maken. Via www.projectschoolkrant.nl hebben leerlingen toegang tot een speciaal ontwikkelde ontwerptool, waarmee ze eenvoudig een professionele schoolkrant ontwerpen.

Scholen kunnen tot en met 6 oktober hun ontwerp voor de beste schoolkrant insturen. Uit alle inzendingen worden vervolgens de acht beste schoolkranten gekozen. Deze scholen winnen een dag gasthoofdredacteurschap van de regionale krant uit hun buurt en zij mogen samen met de redactie de inhoud van de zaterdagkrant van 17 oktober bepalen.

Project Schoolkrant bestaat uit een online schoolkrant tool en een bijbehorend leerprogramma en is bedoeld om groep 7 en 8 van het basisonderwijs te ondersteunen bij het maken van een mooie schoolkrant. In vijf lessen worden kinderen geholpen door echte journalisten met nieuws vinden, interviewen, fotograferen, schrijven en ontwerpen. Het uitgebreide programma draagt bij aan de leerdoelen die leerlingen moeten behalen, zoals het verwerven van een adequate woordenschat en het ontwikkelen van strategieën voor het begrijpen van voor hun onbekende woorden.

© Nationale Onderwijsgids