Schoolplein zou de start moeten zijn van natuurinclusieve samenleving

Zo’n 13.000 Brabantse scholieren leerden tijdens de Week van de Schooltuin hoe je zaait en hoe planten groeien. Onder het motto: Hieper de Pieper, graaf eens wat dieper, leerden kinderen alles over de aardappel. Vrijdag 12 april bracht gedeputeerde Marc Oudenhoven (Agrarische ontwikkeling en Bestuurlijke samenwerking), mede namens gedeputeerde Hagar Roijackers (Natuur, Milieu en Brabants Programma Landelijk Gebied), een bezoek aan de Nutsbasisschool in Teteringen. Een school met onder andere een kruidentuin, vijver, moestuin én voedselbosje. Dat meldt de provincie Brabant.

Zes leerlingen van de leerlingenraad en directeur John Smout gingen in gesprek met de gedeputeerde over het belang van een groen schoolplein en voedseleducatie. Gedeputeerde Oudenhoven: “Goed eten is belangrijk. Het gaat daarbij niet alleen hoeveel je eet, maar vooral ook wat je eet. Dat geldt voor iedereen maar zeker voor jonge kinderen die nog volop in ontwikkeling zijn. Daarom vindt de provincie voedseleducatie erg belangrijk en steunt de provincie dit initiatief. Want, jong geleerd is oud gedaan.” 

In de moestuin werd aan de leerlingen van de leerlingenraad ook een cheque uitgereikt voor een bezoek aan het provinciehuis en de moestuin daar. Daarnaast kregen zij daar een lunch van Brabantse producten in het bedrijfsrestaurant aangeboden.

Leren over de natuur

Een groene omgeving maakt kinderen creatiever, gezonder en socialer. Smout: “We leren kinderen over de natuur. Dat doen we natuurlijk in de klas, maar vaak ook buiten. Dat verrijkt en zorgt ook voor verbinding tussen kinderen. We hebben bijvoorbeeld een vijver op het schoolplein, en het is ontzettend leuk om te zien hoe kinderen samen ontdekken wat er nu eigenlijk gebeurt onder water. En door moestuinieren komen ze in contact met pure, gezonde voeding.”

Burgerschap 

Een belangrijk thema in het onderwijs is burgerschap, hoe steekt bijvoorbeeld de democratie in elkaar, hoe we netjes met elkaar omgaan én hoe we verantwoordelijkheid nemen voor onze eigen leefomgeving. Een groen schoolplein kan hierbij helpen. Er komt steeds meer ondersteuning. Zo leiden IVN Natuureducatie en VELT samen moestuincoaches op. Marieke Wingens, makelaar Jong Leren Eten Noord-Brabant, vertelt: “Niet iedere leerkracht heeft groene vingers of zoekt gewoon ondersteuning. Een moestuincoach weet veel en vindt het doorgaans leuk om kennis te delen met leerlingen, hiermee wordt de leerkracht ontzorgd.”

Meer groen en voedseleducatie 

De provincie hoopt dat meer scholen – basisscholen, maar ook het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs – meedoen aan de beweging van meer groen en voedseleducatie. Volgens Smout moet het gedachtegoed ook onderdeel zijn van je school: “Het moet meer zijn dan ‘er leuk uitzien’, het moet aansluiten op de kernwaarden van je school. Het is ook belangrijk dat er op alle lagen draagvlak is; dus een enthousiaste club ouders die dit wil, betrokkenheid vanuit de leerkrachten en buurtbewoners en een bestuur die hier (financieel) ruimte voor maakt. Je moet het écht samen doen.”

Naast de gedeputeerde was ook wethouder Jeroen Bruijns van gemeente Breda aanwezig. Na de rondleiding gingen zij in gesprek met onder andere de Jong Leren Eten makelaar vanuit de GGD (gezondheid), gemeente Breda (projectleider Stad in Park, coördinator schoolpleinen en de teamleider Wolfslaar), een moestuincoach, IVN en een vertegenwoordiger voedseleducatieproject De groentegeneratie van Brabant (cateraar Vitam).

Schoolpleinen van de Toekomst 

Vanaf 1 mei 2024 kunnen scholen die hun terrein gezond, klimaatbestendig en avontuurlijk willen inrichten een vraag doen via de regeling ‘Schoolpleinen van de Toekomst. De komende vier jaar is er jaarlijks 250.000 euro beschikbaar. Scholen met een goed plan voor aanleg, onderhoud en inpassing in de lessen, kunnen een aanvraag doen voor een bijdrage van maximaal 70 procent van de kosten, met een maximum van 10.000 euro per project. De regeling loopt dit jaar tot en met 4 november 2024 of zoveel eerder als het subsidieplafond is bereikt. 

Door: Nationale Onderwijsgids