Vandaag om 09:10
2 minuten lezen

Kennisnet publiceert Wegwijzer digitale geletterdheid

Door: Nationale Onderwijsgids

Met de publicatie van de Wegwijzer digitale geletterdheid biedt Kennisnet scholen in het po, vo en go een pedagogisch handvat om koers te houden in elke fase van de ontwikkeling van digitale geletterdheid binnen hun school. Dat meldt Kennisnet.

De onlangs gepubliceerde conceptkerndoelen digitale geletterdheid verhogen de urgentie voor scholen om concrete stappen te zetten in de implementatie van digitale geletterdheid. Met de lancering van de wegwijzer biedt Kennisnet scholen en besturen handvatten om digitale geletterdheid structureel in het onderwijs te integreren. De Wegwijzer digitale geletterdheid volgt hiermee het Handboek digitale geletterdheid uit 2021 op.

Drie delen

Scholen bevinden zich momenteel in verschillende stadia van implementatie. De Wegwijzer digitale geletterdheid bestaat daarom uit drie delen:

  • Direct toepasbare stappen die scholen nu kunnen zetten.
  • Tips en adviezen voor de lange termijn, gericht op duurzame implementatie.
  • Verdieping en achtergrondinformatie voor wie zich verder wil ontwikkelen.

Beeldvorming

Al naar gelang in welk stadium van het proces scholen zich bevinden, kunnen zij instappen in de wegwijzer. Deze helpt hen bij onder meer het creëren van beeldvorming, een visie en draagvlak, en het opstellen van een plan van aanpak. Daarbij wordt aandacht besteed aan ethische overwegingen, rol- en taakverdeling en duurzame ontwikkeling.

Digitale geletterdheid

De wegwijzer helpt schoolleiders, bestuurders en kartrekkers binnen scholen bij het integreren van digitale geletterdheid. De conceptkerndoelen voor digitale geletterdheid vormen het ankerpunt voor scholen. Kennisnet pleit voor een pedagogische benadering die richting geeft en scholen helpt om leerlingen te begeleiden tot volwassenheid in een wereld vol digitale technologie.

Remco Pijpers, strategisch adviseur digitale geletterdheid en ethiek bij Kennisnet: “Met de wegwijzer laten we zien dat digitale geletterdheid verder gaat dan wat leerlingen moeten kennen en kunnen op digitaal gebied. Vanuit een pedagogische benadering vragen we ons af hoe we leerlingen kunnen begeleiden tot volwassenheid in een wereld vol digitale technologie. Hoe helpen we hen het vermogen te ontwikkelen bewust en betekenisvol om te gaan met de digitale invloeden die hen vormen?”

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Basisschool in Schiedam viert sinterklaasfeest zonder ‘ellendige’ surprises

    Vandaag om 09:41
    • Basisonderwijs

    Verschil in schooladvies tussen jongens en meiden

    Vandaag om 08:52

Aankomende evenementen

03 Dec
Oratie Daan van Uhm
  • Limburg
09 Dec
Informatieavond, open huis en open lesmiddagen bij Gerrit Rietveld College
  • Utrecht
09 Dec
Open dagen
  • Zuid-Holland