Verenigingen voor schoolbesturen roepen politici op om een voorbeeld te zijn voor de leerlingen
Het is de taak van scholen om leerlingen te leren omgaan met verschillen en daarover respectvol het gesprek te voeren. Tegelijkertijd zien deze leerlingen op sociale media hoe Kamerleden elkaar bespotten en beledigen. Met de verkiezingen in aantocht doen twee verenigingen voor schoolbesturen in het openbaar en bijzonder onderwijs, VOS/ABB en Verus, via een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer een dringend beroep op politici: wees je bewust van je voorbeeldrol en neem verantwoordelijkheid voor de impact van je woorden en gedrag. Dat melden VOS/ABB en Verus.
Scholen zijn niet alleen plekken om te leren lezen, schrijven of rekenen. Het zijn bouwplaatsen voor de samenleving van de toekomst. “Daar leren leerlingen luisteren, vragen stellen, omgaan met verschillen en respect tonen’’, schrijven de vertegenwoordigers van VOS/ABB en Verus, Frank de Wit en Mark Buck, in een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer. “Tijdens een debat over klimaat of migratie ontdekken ze dat mensen uiteenlopende ideeën kunnen hebben. Die verschillen kunnen beangstigend lijken, maar wij leren kinderen dat ze juist verrijkend zijn. En dat gesprekken beter worden door die verschillen.’’
Politieke debat
In de Tweede Kamer zien ze iets omgekeerds gebeuren. “De verkiezingen raken het hart van onze democratie. Het moment ook waarop onze verschillen zichtbaar worden. Maar als wij het politieke debat volgen, zien we iets zorgelijks: inhoudelijke verschillen verdwijnen vaak achter polarisatie en populisme. Kamerleden lijken elkaar meer als tegenstanders dan als gesprekspartners te zien.’’
Van het onderwijs leren
De politiek kan veel van het onderwijs leren, stellen De Wit en Buck. “Elke dag zien we hoe schoolleiders en leraren ruimte maken voor gesprekken die niet altijd makkelijk zijn, maar die leerlingen leren dat meningsverschillen normaal zijn. Dat betekent niet dat iedereen het altijd eens is, maar wel dat er ook begrip voor de ander kan ontstaan. Leerlingen kunnen verontwaardigd of fel reageren, maar met geduld en kunde zorgt een docent dat het gesprek respectvol blijft verlopen. De aanvaarding van de verschillende perspectieven die er bestaan en de manieren waarop je daarmee kunt omgaan, zijn essentieel voor een sterke samenleving in de toekomst. Het leert ons dat een pluriforme samenleving geen last is, maar ons sterker en veerkrachtiger maakt’’, zo schrijven ze.
‘De samenleving van de toekomst loopt gevaar’
Maar als de politiek zo doorgaat, is het voor het onderwijs dweilen met de kraan open. “Wie kiest voor polarisatie en gescheld beïnvloedt niet alleen de Kamer, maar ook hoe leerlingen leren omgaan met elkaar. Daarmee loopt de samenleving van de toekomst (en ook onze democratie) gevaar.’’