Normal_spectacular-live-classical-music-concert-2025-03-15-03-44-28-utc

Kunst en cultuur zijn van oudsher onderbelicht in het middelbaar beroepsonderwijs. Terwijl vwo-leerlingen gemiddeld 180 uur culturele en kunstzinnige vorming ontvangen, blijft dit aantal in het mbo beperkt tot een optioneel keuzedeel. Onderwijsprofessionals en culturele instellingen pleiten daarom voor een structurele verankering van cultuureducatie binnen het mbo. Dit meldt Trouw.

Projectleiders en educatiemanagers signaleren dat studenten in het mbo vaak niet het gevoel hebben dat kunst voor hen bedoeld is. Toch blijkt uit ervaring dat cultuur niet alleen bijdraagt aan zelfvertrouwen en creativiteit, maar ook aan de ontwikkeling van kritische denkvaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid. Kunst biedt studenten een ander perspectief en versterkt hun vermogen om keuzes te onderbouwen.

MBO Cultuurkaart en samenwerkingen

Met initiatieven zoals de MBO Cultuurkaart worden nieuwe stappen gezet om cultuur toegankelijker te maken voor mbo-studenten. De kaart biedt kortingen voor theater, musea en concerten en moet bijdragen aan een gevoel van welkom binnen culturele instellingen. Culturele instellingen zoals Het Nationale Theater werken nauw samen met scholen om thematische voorstellingen te selecteren die aansluiten bij de leefwereld van jongeren.

Samenwerkingen worden ook benut om studenten te betrekken bij maatschappijkritische kunstvormen. Door studenten mee te nemen naar voorstellingen over thema's als verdraagzaamheid of verlies, wordt de kloof tussen kunst en het dagelijks leven verkleind. Zelfs wanneer voorstellingen als ongemakkelijk worden ervaren, blijkt het gesprek achteraf vaak verdiepend en waardevol.

Kunst als katalysator voor dialoog en ontwikkeling

Kunst kan gevoelige onderwerpen op een veilige manier bespreekbaar maken. Juist in het theater kunnen taboes zoals seksualiteit of identiteitsvragen worden verkend zonder directe confrontatie. Dit maakt het volgens betrokkenen des te belangrijker om cultuureducatie in te bedden in het mbo-curriculum.

Door studenten uit te dagen om hun ervaringen en meningen te verwoorden, krijgen zij niet alleen meer grip op hun belevingswereld, maar ontvangen culturele instellingen ook waardevolle feedback. Voor scholen en docenten ligt hier een taak om studenten te begeleiden in het leren reflecteren op kunst.

Structurele plaats voor cultuur noodzakelijk

Experts pleiten voor een verplichte plaats van cultuureducatie binnen het mbo. Niet als vrijblijvende toevoeging, maar als integraal onderdeel van de opleiding. Kunst kan bijdragen aan persoonsvorming, identiteitsontwikkeling en het trainen van verbeeldingskracht. Die elementen zijn essentieel in een samenleving die vraagt om kritische, empathische en creatieve beroepskrachten.

Door kunst een vaste plek te geven binnen het mbo, krijgen studenten de kans om zich breed te ontwikkelen en zich gezien te voelen binnen het culturele veld. Dat is niet alleen goed voor henzelf, maar ook voor de samenleving als geheel.

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer