Leerlingen regulier en speciaal onderwijs spelen samen tijdens Samenspeeldag
24 juni 2025 om 08:17
< 1 min lezen

Leerlingen regulier- en speciaal onderwijs spelen samen tijdens Samenspeeldag

De Sprienke is geen reguliere basisschool, maar een school voor leerlingen met een beperking. Het reguliere onderwijs en het speciaal onderwijs zijn normaal gesproken twee aparte werelden. Daarom is de Samenspeeldag in het leven geroepen.

Samen spelen 

Leerlingen van het reguliere onderwijs en het speciaal onderwijs spelen die dag samen. Het doel van de Samenspeeldag is om te laten zien dat samen spelen voor ieder kind mogelijk is. Of je nu wel of geen beperking hebt.

Een leerling van De Sprienke vindt het leuk om nieuwe kinderen te leren kennen. “Misschien zijn dit wel je toekomstige vrienden.”

De Speeltuinbende 

De Samenspeeldag is een initiatief van de Speeltuinbende. Zij zijn een onderdeel van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind. De Speeltuinbende koppelt scholen aan elkaar en begeleidt leerlingen een heel schooljaar tijdens activiteiten om elkaar te leren kennen.

Leerlingen van beide scholen hebben gezamenlijk een gastles gevolg, een speeltuin getest en ideeën bedacht voor de Samenspeeldag, aldus Denise van der Schaft van de Speeltuinbende.

Inclusieve speelplaatsen 

De gemeente Goes wil dat het samenspelen niet stopt bij de grens van het schoolplein. Daarom investeert de gemeente nu meer in inclusieve speelplaatsen. Daar kunnen na schooltijd ook alle kinderen samen spelen.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk 

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Basisonderwijs

    Toename van het aantal pabo-studenten in Zeeland biedt opluchting

    Gisteren om 09:43
    • Basisonderwijs

    Leegstaande basisschool in Hengstdijk zoekt nieuwe bestemming

    Gisteren om 09:41

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht