Normal_politie_gevangenis_opgepakt

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft een analyse gehouden over de sociaaleconomische situatie in de periode 2011 tot 2013 van een groep mannen die tussen oktober 2010 en april 2011 in een Huis van Bewaring terechtkwamen en deelnamen aan het Prison Project. Hieruit blijkt dat de ex-gedetineerde mannen uit deze groep relatief vaak een laag opleidingsniveau hebben. Ruim 60 procent heeft maximaal een vmbo-opleiding afgerond. Dat is ruim twee keer zo veel als het landelijk gemiddelde. In 2012 had 30 procent van de Nederlandse mannen tussen de 15 en 65 jaar een opleiding op vmbo-niveau of lager. Dat meldt het CBS.

Het opleidingsniveau van ex-gedetineerden met werk is iets hoger dan van mannen met een uitkering of zonder inkomen. 57 procent heeft geen opleiding gevolgd of maximaal op vmbo-niveau, 36 procent heeft een opleiding op middelbaar niveau doorlopen en 6 procent heeft een hoog opleidingsniveau. De gemiddelde leeftijd is hoger in de groep ex-gedetineerden met een uitkering dan in de groepen met werk en zonder inkomen.
 
Bijna de helft van de mannelijke ex-gedetineerden heeft drie maanden na afloop van detentie een uitkering als voornaamste bron van inkomsten. 20 procent haalt zijn inkomsten vooral uit werk. De resterende 34 procent heeft geen voor de CBS waarneembare inkomsten. 
 
De onderzochte autochtone ex-gedetineerde mannen blijken vaker werk te hebben dan de allochtone ex-gedetineerden. Mannen die een baan hadden voor de aanvang van de detentie of die inkomsten genereerden als zelfstandige, hebben 25 procent meer kans op werk na detentie dan mannen die dit niet hadden. Mannen die langer dan een jaar hebben vastgezeten, hebben minder vaak werk dan mannen die korter hebben vastgezeten. Hoewel deze ex-gedetineerden ongunstige sociaaleconomische vooruitzichten hebben na detentie, laat onderzoek van Ramakers, Van Wilsem en Apel zien dat onder een vergelijkbare groep personen zonder detentie eenzelfde periode van werkloosheid minstens net zo ongunstig voor sociaaleconomische vooruitzichten kan zijn. 
 
© Nationale Onderwijsgids