Normal_back-view-child-preteen-boy-on-wheelchair-going-t-2023-08-22-04-59-59-utc

Vorig jaar berekende Oberon dat ongeveer 72.000 kinderen in het speciaal onderwijs gebruik maken van het leerlingenvervoer. Vanwege hun beperking zijn de leerlingen afhankelijk van dit vervoer om bij hun school te komen. Toch worden deze kinderen vaak vergeten of moeten zij lange routes uitzitten, problemen die zich al jaren voordoen. Dit meldt Nu.nl.

Volgens Lobke Vlaming van ouderenorganisatie Ouders en Onderwijs is het problematische begin van het schooljaar een gevolg van een overbelast systeem dat het gehele schooljaar aanhoudt. Terwijl de media en de Tweede Kamer meer aandacht heeft besteed aan het probleem, is het dit jaar toch weer verkeerd gegaan.

LBVSO

"We hoopten dat na vorig jaar de problemen minder zouden zijn", zegt Inge Verdaasdonk van Leerlingen Belang Voortgezet Speciaal Onderwijs (LBVSO). Zo dacht de organisatie dat gemeenten secuurder te werk gingen om ervoor te zorgen dat alles goed zou gaan.
 
Toch hoort Verdaasdonk verhalen waarin kinderen te lang rondrijden, busjes die niet komen opdagen of helemaal niet geschikt zijn voor speciaal vervoer. "Iemand zei net: mijn kind heeft een rolstoel, alhoewel ze kleine stukjes kan lopen. Nu is er een taxi gekomen waar de rolstoel niet in mee kan. Dus moest het kind zonder rolstoel naar school."

Vervoerder

Woordvoerder Hilbert Michel van het Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zegt dat er inderdaad vaak problemen zijn aan het begin van het schooljaar. De oorzaak ligt volgens Michel bij de contractwisselingen met de gemeenten en het wisselende aantal leerlingen die gebruikmaken van het leerlingenvervoer. Hierdoor moeten vervoerders tijdens de zomerperiode veel gegevens verwerken in een relatief korte tijd. Ook is er nog steeds een groot tekort aan chauffeurs.
 
Michel zegt dat er beleidsmatig aandacht wordt besteed aan de problemen van dit systeem, maar dat er nog steeds niks is bedacht. "Het is een ingewikkeld probleem en het kost geld. Gemeenten hebben ook geen portemonnee zonder bodem."

Veranderingen

Vlaming wil graag zien dat kinderen meer structuur krijgen, waarbij ze vaste chauffeurs krijgen en de reistijden worden ingekort. Ook wil Vlaming dat hun reis wordt begeleid door een pedagogisch medewerker.
 
LBVSO wil echter een drastischere verandering, waarbij het leerlingenvervoer weggehaald wordt bij de gemeente. Verdaasdonk: "We kijken elk jaar hoe we het systeem kunnen bijschaven. Als dit het resultaat is, dan moet je misschien concluderen dat het systeem niet werkt."
 
 
Door: Nationale Onderwijsgids / Marian van Reesch