Iedere vrijdag sluiten we de week af met een nieuwsoverzicht waarin we terugblikken op wat er is gebeurd in onderwijsland. Wat waren deze week de opvallendste, interessantste of meest nieuwswaardige items per werkdag?
Maandag: Mkb-route in het hbo biedt mogelijkheden voor mkb-bedrijven
Binnen het hbo bestaan er, net zoals in het mbo, bbl-opleidingen. In het hbo heten ze dan de zogenaamde mkb-routes. Ook dan gaat een student, zij-instromer of medewerker één dag per week naar school en werkt hij of zij de andere dagen binnen een bedrijf. Dit alles met ontvangst van een salaris. Na twee of vier jaar sluit de student de opleiding af met een volwaardig hbo-diploma. Hier zitten meerdere voordelen aan. Het bedrijf haalt nieuwe kennis binnen en kan eigen medewerkers laten omscholen en studenten kunnen zich goed voorbereiden op de arbeidsmarkt.
Dinsdag: Grote investering in taalkracht voor de Rotterdamse jeugd
Ter ere van het 100-jarige bestaan van Stichting Bevordering van Volkskracht kunnen alle leerkrachten van groep 6 van de basisscholen in Rotterdam zich vanaf 20 september tot 1 november aanmelden voor een gratis maandprogramma lezen en schrijven van De Schoolschrijver. Het programma zal plaatsvinden vanaf maart 2023 en maakt kinderen enthousiast en gemotiveerd om kinderboeken te gaan lezen en zelf verhalen te schrijven.
Woensdag: Gebarenfestival voor de eenjarige erkenning van de Nederlandse Gebarentaal
De Nederlandse Gebarentaal (NGT) wordt sinds een jaar officieel erkend. Om dat vieren houdt Dovenschap zaterdag 24 september tijdens Werelddovendag het Gebarenfestival in het Máximapark in de Utrechtse wijk Vleuten.
Donderdag: Aardkundig Monument bij Kindcentrum 'De Veldkei' in Assen
De wijk Peelo in Assen is sinds donderdag 22 september een Aardkundig Monument rijker. In het parkje naast Kindcentrum ‘De Veldkei’ onthulden leerlingen van groep 7 samen met leerlingen van Kindcentrum ‘De Scharmhof’ het Aardkundig Monument Peelo-zand. Een monument in de vorm van een zandloper, dat uitleg geeft over het ontstaan van Peelo-Zand en de rol van dit zand in de drinkwaterwinning in het gebied.
Vrijdag: Hebben leerlingen meer baat bij een digitale of papieren agenda
Voor sommige leerlingen is plannen een vak op zich. Hoe begeleid je deze leerlingen? En hebben zij meer baat bij een digitale planner of kun je de papieren agenda beter weer uit de kast halen?
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk