Er zijn door het Nederlands Jeugdinstituut twee publicaties uitgebracht over de werkwijze rondom ‘School en wijk in de praktijk’ in de Oost-Achterhoek. Hiermee krijgt de werkwijze van het Ondersteuningsteam Oost-Achterhoek landelijk erkenning. Belangrijke succesfactor is de nauwe samenwerking tussen onderwijs, gemeenten en zorgaanbieders. Dat meldt gemeente Oost Gelre.
Het Ondersteuningsteam (OT) geeft samen met de jeugdconsulenten vorm aan de taak die de gemeenten erbij hebben gekregen binnen de Jeugdhulp. Binnen de gemeenten Aalten, Oost Gelre en Winterswijk is het OT actief en kunnen scholen, professionals, maar ook ouders en kinderen contact opnemen met het team.
De drie wethouders over het Ondersteuningsteam. “Het team werkt vraaggericht en is voor professionals en ouders en kinderen goed bereikbaar. Wat de werkwijze zo bijzonder maakt is de uitstekende samenwerking met het onderwijs (zowel met basis-, voortgezet als speciaal onderwijs) en zorgaanbieders. Dat maakt dat het team heel effectief ondersteuning kan bieden waar dat nodig is.”
De wethouders vervolgen: “Met de invoering van passend onderwijs en de overgang van de jeugdhulp hebben gemeenten, jeugdhulpinstellingen, scholen en samenwerkingsverbanden de handen ineen geslagen. Samen zijn wij erin geslaagd om op een integrale manier de hulp en ondersteuning aan kinderen, jongeren en gezinnen te organiseren, thuis én op school.”
In de Oost-Achterhoek is een methode ontwikkeld waarmee een ‘integraal zorgarrangement’ wordt georganiseerd voor kinderen met een complexe ondersteunings- en zorgvraag. Bijvoorbeeld voor kinderen met ernstig meervoudige beperkingen. Dat gebeurt in één gesprek van één uur, met alle betrokkenen aan één tafel (ouders, onderwijs, zorg en gemeente). In dit gesprek wordt een onderwijsplek vastgelegd, de aanvullende zorg geregeld, leerplicht geregeld en het vervoer van de leerling. Zo kan er maatwerk geleverd worden voor een kind, en worden de ouders minimaal belast, doordat zij maar één aanmelding hoeven doen en één gesprek hebben.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids