Team van bekende grootouders geeft goede voorbeeld in campagne 'Lees voort!'

Gisteren is de campagne ‘Lees voort!’ van de Leescoalitie afgetrapt in de Hortus in Amsterdam. Hierbij waren Janny van der Heijden, Noraly Beijer, Karin Bloemen, Jack van Gelder en Hans Kazàn als bekende grootouders en ambassadeurs aanwezig om de ruim honderd grootouders en kleinkinderen boekentips en een mooi voorleesboek te geven. Ook werd er voorgelezen door de bekende grootouders. Dit meldt Lees voort!

Het gaat niet goed met de leesvaardigheid van Nederlandse kinderen. Bij bijna een kwart van de leerlingen is de leesvaardigheid onvoldoende om goed mee te kunnen doen in de samenleving. Bovendien vindt meer dan de helft van de 15-jarigen lezen tijdverspilling. De Leescoalitie roept daarom grootouders op het tij te helpen keren. Zij kunnen (hun) liefde voor lezen doorgeven aan hun kleinkinderen. 
 
Er zijn zo’n 3,4 miljoen opa’s en oma’s in Nederland, waarvan 76 procent met kleinkinderen onder de twaalf jaar. Een groot deel van hen brengt regelmatig tijd met ze door. De Leescoalitie roept grootouders op om tijdens deze momenten vaker voor te lezen. Ook kunnen zij hun kleinkind stimuleren zelf te lezen of met ze naar de boekhandel of bibliotheek gaan. 
 

Ambassadeursteam van bekende grootouders

Een team van bekende grootouders geeft nu het goede voorbeeld. Naast bovengenoemde vijf ambassadeurs zetten ook Frits Barend en Jan Terlouw zich voor de campagne in. Door optredens in de media en in boekhandels en bibliotheken, willen zij andere grootouders inspireren om een rol te spelen in de leesopvoeding van hun kleinkinderen. Ook figureert een aantal van hen met hun eigen kleinkinderen in de publiekscampagne ‘Boek een avontuur met je kleinkind’.
 

De Leescoalitie

De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen, Stichting CPNB, Stichting Lezen & Schrijven, het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de Koninklijke Bibliotheek, de Vereniging van Openbare Bibliotheken en het Nederlands Letterenfonds. Deze landelijke spelers op het gebied van leesbevordering bundelen hun krachten om zoveel mogelijk mensen aan te zetten tot lezen en voorlezen. Hiertoe organiseren zij jaarlijks een gezamenlijke campagne, waarmee wordt ingezet op een onderwerp of doelgroep die nog onvoldoende bereikt wordt. 
 
Door: Nationale Onderwijsgids