Kinderdagverblijf De Vlinder in Enschede werkt mee aan een Europees Onderzoek met een sociale interactierobot. De robot genaamd Zino moet kinderen leren hoe dingen werken. In het onderzoek kijken onderzoekers hoe de kinderen samenwerken met Zino en of zij daadwerkelijk van hem leren. Naast Nederland doen nog vier andere landen mee aan het project dat gefinancierd wordt door de Europese Unie. Dit meldt Tubantia.
De eer viel te beurt aan De Vlinder omdat de kinderen van een van de deelnemende onderzoekers in Nederland naar het kinderdagverblijf gaan. De opvang zit bovendien vlakbij de Universiteit van Twente waar de onderzoekster, de Griekse Vicky Charisi, werkt aan haar promotieonderzoek.
Volgens Charisi is robot Zino al razend populair bij de kinderen van De Vlinder. “Het blijkt dat kinderen de robot, die uit de ruimte kont en niks weet, graag dingen uitleggen”, vertelt Charisi. “Hierdoor kun je de gedachtegang van kinderen nagaan. En als kinderen zelf uitleggen, leren ze ook beter." Tijdens de interactie met de kinderen analyseert Zino op welke manier kinderen leren. De kinderen leren vervolgens weer van de vragen en antwoorden die de robot geeft. Charisi vergelijkt het leren met hulp van de robot met het leren op een Ipad. Volgens de onderzoekster zijn nu al duidelijke verschillen zichtbaar; de kinderen die met de robot werken, reageren sneller.
Robot Zino is onderdeel van het EASEL-project (Expressive Agents voor Symbiotic Education and Learning). Het is de bedoeling dat de robot uiteindelijk voor de klas komt te staan als aanvulling op de docent. Volgens Charisi heeft het gebruik van de robot veel meerwaarde voor het onderwijs. “Vooral voor kinderen die speciale aandacht nodig hebben.” De robot is zo geprogrammeerd dat het op individuele verschillen in interesses, gewoontes en manier van leren kan inspelen. “Zino kan voor iedere leerling een leerpad uitstippelen. Zo krijgen kinderen onderwijs op maat”.
© Nationale Onderwijsgids