Logo_download__2_

Op maandag opende het eerste Centrum voor Pedagogische Innovatie (CPI) haar deuren in  Eindhoven. Het CPI is een samenwerking tussen Fontys Hogeschool Pedagogiek (FHP) en Lunet zorg Eindhoven, een grote instelling voor verstandelijk gehandicaptenzorg. Binnen het CPI wordt onderzoek gedaan naar de samenwerking tussen professionals en de ouders van cliënten. Dit meldt Fontys Hogeschool. 

Het CPI is uniek vanwege de samenwerking tussen het lectoraat ‘Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen’ van FHP, stagiaires van de opleiding en de pedagogisch medewerkers van Lunet zorg om te komen tot pedagogische innovatie. Het Centrum voor Pedagogische Innovatie start binnen het kinderdienstcentrum Lunet zorg, maar de ambitie is om het verder uit te breiden binnen het cluster Kind en Jeugd.
 
Fontys Hogeschool Pedagogiek start dit studiejaar meer Centra voor Pedagogische Innovatie, onder meer bij de Combinatie Jeugdzorg (Eindhoven), Surplus (Breda)  en Amarant (Tilburg), waarbinnen professionals, studenten en docent-onderzoekers samenwerken aan innovatieve beroepsproducten en nieuwe inzichten en kennis over pedagogisch handelen. Een CPI wordt vanuit de opleiding aangestuurd door het lectoraat  en start met de verkenning van één of meerdere uitdagende vraagstukken, waarmee professionals in een instelling worden geconfronteerd.
 
Gezamenlijk wordt een uitdagend onderzoeks- en innovatiethema of vraagstuk gekozen. De gekozen casestudies vormen samen een langlopende onderzoekslijn. Studenten van Fontys Hogeschool Pedagogiek kunnen binnen deze onderzoekslijn derde- en vierdejaars stages (of een gecombineerde stage) lopen, alsmede opdrachten uitvoeren in het kader van keuze- en leerarrangementen.
 
© Nationale Onderwijsgids