Leerkrachten in het basisonderwijs pleitten afgelopen week bij de Tweede Kamer voor meer focus. Ze voelen zich overbelast door alle extra’s die op hun bordje komen, terwijl het met de leesvaardigheid en taal van hun leerlingen slecht gesteld is. Maar hoe ga je die prestaties nu werkelijk omhoog krijgen? Alles begint met goede randvoorwaarden, zoals een fijn groen schoolplein en een klaslokaal vol planten, die ervoor zorgen dat kinderen zich prettiger voelen. Dat meldt IVN Natuureducatie.
Groen maakt bewezen gezonder en gelukkiger. Én het verhoogt de concentratie. Dat blijkt al jaren uit allerlei onderzoek. Als IVN Natuureducatie proberen wij daarom zoveel mogelijk natuur aan het dagelijks leven toe te voegen, dus ook op school. In een groene schoolomgeving komen leerlingen beter tot bloei. Een groen schoolplein werkt stressverlagend, er wordt minder gepest en er is minder competitief gedrag. Na de pauze kunnen kinderen zich dan weer beter concentreren.
Klaslokaal een fijne plek
Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat het klaslokaal een fijne plek is om te zijn. Kinderen brengen hier ontzettend veel tijd door. Een klaslokaal vol planten zorgt niet alleen voor een prettige sfeer; de planten werken ook geluiddempend, waardoor kinderen zich weer beter kunnen concentreren. En dat is allemaal winst als het gaat om het verhogen van de schoolprestaties.
Week van de Schooltuin
Leraren geven aan wars te zijn van alle ‘moetjes’, zoals ook de moestuin. Maar uit meerdere onderzoeken blijkt juist dat zo'n moestuin bijdraagt aan taalontwikkeling doordat het een rijke context krijgt. Het is juist de verarmde pedagogische omgeving waarin kinderen de hele dag op een stoeltje moeten zitten achter een tafel met een boek voor hun neus die bijdraagt aan achterblijvende taalontwikkeling. Daarnaast zorgt die moestuin ook nog voor een fris hoofd om geconcentreerd weer verder te gaan in de klas. Daarom is begin april ook weer de Week van de Schooltuin.
Door: Nationale Onderwijsgids