Economenvakblad ESB schrijft dat de kwaliteit van het Nederlandse basisonderwijs afneemt. Dat is te zien aan de dalende leerprestaties, de toegenomen kansenongelijkheid en het personeelstekort. Volgens bijzonder hoogleraar onderwijssystemen Inge de Wolf van de Universiteit van Maastricht zijn er goede leraren en schoolleiders nodig om het tij te keren. Dat meldt BNR.
De Wolf wijst naar de kwaliteit van leraren en schoolleiders als de belangrijkste oorzaken van de daling van de kwaliteit van het basisonderwijs. Er is volgens De Wolf te weinig gerichte na- of bijscholing van leerkrachten en schoolleiders. Scholing is de enige manier om de trend te keren denkt De Wolf.
Nederlands onderwijsinstituut
Nederland heeft, in tegenstelling tot veel andere landen, ook geen ‘Nederlands onderwijsinstituut waar veel kennis in zit’. Zo’n instituut kan dan kijken wat de meest effectieve aanpak is en wat je wel of niet moet laten. Als voorbeeld haalt De Wolf de 10 jaar geleden opgezette Education and Download Foundation in het Verenigd Koninkrijk aan. “70 tot 80 procent van de leraren daar is dat gaan gebruiken. Ook de lerarenopleidingen gebruiken dat als een soort kernbasis. In Engeland hebben ze de neerwaartse spiraal weten te keren. De kennisbasis heeft daar heel veel goed gedaan als het om de kwaliteit van onderwijs gaat”, aldus De Wolf.
Door: Nationale Onderwijsgids