Leesmotivatie en het verbinden van binnen- en buitenschools leren

Het kennisplein Onderwijskansen, waar kennis over het bestrijden van onderwijsachterstanden wordt gebundeld, is uitgebreid met twee nieuwe themapagina’s. Beide bevatten toegankelijke kennis uit onderzoek met praktische handvatten die je als onderwijsprofessional in het primair onderwijs kan toepassen in de klas en op school. Dat meldt Onderwijskennis.nl

Kinderen leren niet alleen als zij in de klas zitten, maar doen ook leerzame ervaringen op in alledaagse situaties. Wanneer buiten- en binnenschools leren worden verbonden, kan dit de ontwikkeling van kinderen stimuleren en bijdragen aan het bevorderen van kansengelijkheid. Wat weten we uit onderzoek over het verbinden van binnen- en buitenschools leren? Samen met praktische handvatten en praktijkvoorbeelden, vind je op deze themapagina kennis uit onderzoek.

Leesmotivatie 

Wanneer leerlingen gemotiveerd zijn om te lezen, draagt dit bij aan een positieve leesspiraal: gemotiveerde lezers lezen vaker, zetten door bij moeilijkheden, oefenen daardoor hun leesvaardigheid en dat zorgt weer voor meer zelfvertrouwen en motivatie. Aandacht voor leesmotivatie is daarmee één van de kernelementen van effectief leesonderwijs. Een belangrijk middel in het bestrijden van onderwijsachterstanden. Op deze themapagina lees je meer over wat leesmotivatie is en hoe je dit als leraar kunt stimuleren in de klas. De pagina bevat succesvolle aanpakken en beschrijft hoe je ouders kunt ondersteunen om thuis met hun kind(eren) te lezen.

Bestrijden van onderwijsachterstanden

Het kennisplein Onderwijskansen bevat in totaal tien themapagina’s over diverse thema’s die relevant zijn voor het bestrijden van onderwijsachterstanden.

Door: Nationale Onderwijsgids