Normal_mbo__hbo__school__verpleging__verpleegkunde__leren

Om een beter zicht te krijgen op de huidige aansluiting van vmbo en mbo op de arbeidsmarkt, heeft de provincie Utrecht economisch onderzoeksbureau E,til een onderzoek naar de feiten, cijfers en trends laten uitvoeren. De resultaten werden op 30 januari gepresenteerd tijdens het minisymposium arbeidsmarkt en onderwijs, georganiseerd door Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten. In de provincie nemen de zorgen toe over de manier waarop leerlingen worden voorbereid op de arbeidsmarkt en de wijze waarop het samenspel tussen onderwijs en het bedrijfsleven zich ontwikkelt. Dit meldt provincie Utrecht.

Geef studiekiezers informatie over het perspectief op de arbeidsmarkt van hun toekomstig beroep. Dat een belangrijke conclusie uit het rapport. Een op de vijf mbo-scholieren heeft spijt van zijn/haar studiekeuze. Dit hangt nauw samen met de kans op werk die de opleiding biedt. Dit kan voor leerling en toekomstig werkgever een hoog rendement opleveren: minder werkeloosheid en minder verdringing door hoog opgeleide schoolverlaters die op hun eigen niveau geen werk vinden. Nu kiezen ruim de helft van de scholieren voor de opleiding die ze het leukst vinden.

In de provincie Utrecht is bijvoorbeeld veel vraag naar verpleegkundigen, databank- en netwerkspecialisten en ICT-ers en weinig werk voor maatschappelijk werkers en leerkrachten basisonderwijs. De beste vooruitzichten zijn er voor mensen met mbo-techniek. De vooruitzichten zijn minder gunstig voor afgestudeerden van opleidingen groen, economische  of zorgopleidingen.

Zowel in Utrecht als landelijk stijgt het aantal leerlingen in het vmbo. In Utrecht nam het de laatste jaren toe van ruim 76.000 tot ruim 85.000. Er zijn ongeveer 48.500 mbo-leerlingen in de provincie Utrecht. Dit aantal daalt.

Conclusie is, dat de arbeidsmarkt een groter anticiperend vermogen vereist van werkgevers en onderwijs. Dit kan onder meer door aandacht voor beroeps- en algemene vaardigheden, het aanbod snel en permanent te vernieuwen, inzicht te krijgen in de toekomstige vraag van werkgevers, scholen zelf het onderwijs in te laten richten en vorm te geven. Op die manier wordt maatwerk geboden aan diverse opdrachtgevers en doelgroepen. Bevorder ook de instroom van Beroeps Begeleidende Leerweg om zo verdere terugloop te voorkomen. Dat geldt ook voor intersectorale mobiliteit, waarbij je vaker over naar een andere baan bij een andere werkgever maar wel binnen de sector waar je werkzaam bent. Bijvoorbeeld een verpleegster die in een ander ziekenhuis gaat werken.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids