Duurzame Docent Verkiezing toont de duurzaamste docenten van Nederland

Tijdens de uitreiking van de Duurzame Docent Verkiezing op 14 maart krijgen we antwoord op de vraag wie de duurzaamste docenten van Nederland zijn. De Duurzame Docent Verkiezing biedt een podium aan docenten die in hun lessen en in de praktijk aandacht besteden aan duurzaamheid. Deze leerkrachten zetten zich elke dag in om de jongere generatie voor te bereiden op de complexe toekomst die hen te wachten staat. Dit onderwijs evenement zal plaatsvinden in Pakhuis de Zwijger. Dat meldt Leren voor Morgen. 

Duurzame Docenten spelen als koplopers een belangrijke rol in het versnellen van de omslag die we als samenleving zullen moeten maken. “Er is maar een manier en dat is samen”, vertelt Marjan Nijenbanning (Duurzame Docent 2020 in het mbo). “Ik begin met collega's graag met de vraag; wat doe je al op het gebied van duurzaamheid, en waar zou je misschien nog een stapje erbij kunnen zetten? Als je zichtbaar maakt wat er al gebeurt, dan zie je dat mensen alleen maar enthousiaster worden om meer te gaan doen.”

De jury 

Een jury, bestaande uit docenten, studenten en experts op het gebied van duurzame ontwikkeling, kiest uit alle inzendingen drie genomineerden per onderwijslaag. Op 14 maart komen we erachter wie zich van deze drie de ‘Duurzaamste Docent van Nederland’ mag noemen. Hiervoor hanteert de jury inhoudelijke criteria als leren omgaan met systemische vraagstukken, het creëren van ecologisch bewustzijn en werken aan sociale rechtvaardigheid. Daarnaast zijn er pedagogische, didactische en persoonlijke criteria zoals inclusiviteit, co-creatie van onderwijs en het vermogen om leerlingen en collega’s te inspireren.

Duurzame onderwijsmarkt 

Voorafgaand, in de pauze en na afloop is er een duurzame onderwijsmarkt met relevante partijen op het gebied van duurzaam onderwijs.

Onderwijsdebat 

Het onderwijsdebat zal gaan over de oproep van jongeren en bedrijven: de verduurzaming van het onderwijs moet sneller. Maar hoe zetten we die versnelling in gang? Welke vaardigheden en faciliteiten hebben docenten nodig? En waarom blijft het wettelijk curriculum achter? Met inspirerende verhalen van o.a. Michiel Bart (curriculumontwikkelaar bij SLO), Tim Favier (docent en onderzoeker, Universiteit van Utrecht), Marlise AchterBergh (duurzaamheidscoördinator Esprit Scholen), Ginie Servantmiklos (onderzoeker duurzaamheid, psychologie en onderwijs) en Juliette Bos (Student industrieel ontwerpen).

Door: Nationale Onderwijsgids