Normal_debat_kinderen_basisschool__screenshot_

Wat moeten kinderen op school leren om zich optimaal voor te bereiden op de toekomst? Op donderdagavond 28 mei staat deze vraag centraal in 21 debatten door het hele land. De onderwijsadviesbranche nodigt in het kader van de dialoog ‘Onderwijs2032’ leraren, leerlingen, ouders, wetenschappers, ondernemers en andere belangstellenden uit om in gesprek te gaan over de inhoud en toekomst van het onderwijs. ‘Onderwijs2032’ is een initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dit meldt EDventure.

“Het gaat om óns onderwijs, ónze toekomst; een vraagstuk dat ons allemaal aangaat”, aldus Annemarie Kaptein, directeur van EDventure, de vereniging van onderwijsadviesbureaus. “We vragen daarom nadrukkelijk alle betrokkenen met ons mee te denken: leerlingen, leraren, ouders, maar ook mensen uit maatschappelijke en wetenschappelijke organisaties en uit het bedrijfsleven. Tijdens onze regionale bijeenkomsten wordt iedereen gehoord. De uitkomsten dragen we over aan het Platform Onderwijs 2032. In opdracht van staatssecretaris Sander Dekker brengt deze commissie in het najaar van 2015 advies uit aan het kabinet.”

Naast de organisatie van de regionale debatten op 28 mei, leveren de onderwijsadviesbureaus ook een inhoudelijke bijdrage. Zij duiden de trends die in de debatten benoemd worden en doen aanbevelingen hoe het onderwijs hierop kan inspelen. Om leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomst. Kaptein: “Je kunt de toekomst tenslotte niet leren, maar wel leren voor de toekomst!”

De bijeenkomsten zijn voor iedereen kosteloos toegankelijk. Een overzicht van de regionale debatten zijn te vinden op de website. Hier kunnen geïnteresseerden zich ook aanmelden.

© Nationale Onderwijsgids