'Zonder expertisecentrum rekenen en taal blijft onderwijs achter lopen'
8 november 2022 om 09:00
< 1 min lezen

‘Zonder expertisecentrum rekenen en taal blijft onderwijs achter lopen’

De Onderwijsraad wil dat toekomstige leerkrachten strenger worden getoetst op taal en rekenen en dat scholen meer investeren in bijscholing. Ook moeten leerkrachten taal en rekenen beter integreren in andere lessen. Dat meldt RID. 

De Onderwijsraad legt hiermee de bal opnieuw neer bij de overbelaste leerkrachten en schoolbesturen. Maar het werkelijke probleem is niet de leraar voor de klas. De wijze waarop het onderwijs is georganiseerd moet veranderen. Wat namelijk ontbreekt is een landelijk expertisecentrum dat alle basisscholen in Nederland voedt met taal- en rekenonderwijs dat echt effect heeft.

Expertisecentrum 

Door expertise te bundelen bouwt een expertisecentrum een snelweg tussen de wetenschap en de praktijk in de klas. Door deze kennis en bewezen effectieve hulpmiddelen met leerkrachten te delen wordt het onderwijs pas echt ondersteund en versterkt. Dan kan de leerkracht zich weer richten op zijn kracht: zien wat de individuele leerling nodig heeft.

Geen of onvoldoende effect 

Het taal- en rekenonderwijs ligt al lange tijd onder de loep. De leesvaardigheid van leerlingen daalt sinds 2012. Alle tussentijdse vernieuwingen in het onderwijs hebben geen of onvoldoende effect gehad. Ook nieuwe maatregelen zullen onvoldoende effectief zijn, zolang de organisatie van het onderwijs niet ook aangepakt wordt.

Door: Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Leesbevorderingsaanpak werkt, kinderen massaal lid van de bibliotheek

    Gisteren om 10:57
    • Docenten

    Kwart van de jongeren één keer per maand online buitengesloten

    Gisteren om 09:35

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht