Wiskundedocenten eisen verbetering in het rekenonderwijs
28 februari 2024 om 08:39
2 minuten lezen

Wiskundedocenten eisen verbetering in het rekenonderwijs

Rekendocent Henk Vegter geeft bijles aan pabo-studenten. Tijdens zijn bijles kwam het voor dat een van de studenten niet wist hoeveel centimeter er in een meter past. Vegter snapt er niks van en trekt hier de volgende conclusie uit: ‘Als je eigen rekenvaardigheden niet hoog genoeg zijn, hoe kun je het dan later aan een klas uitleggen?’.

Weinig verbazing 

Het verbaast Vegter niet dat drie op de vier vmbo’ers de stof van de basisschool niet beheerst, dit is de uitkomst van een onderzoek uit het rapport van de Onderwijsinspectie. Van alle tweedejaars zat twintig procent onder het niveau dat ze eigenlijk moeten hebben wanneer ze op de middelbare school terechtkomen. Vegter concludeert dat het rekenniveau van de docenten eerst omhoog moet. Hij vindt namelijk dat veel docenten zelf niet eens goed genoeg kunnen rekenen. Hier leren de scholieren te weinig van, en vervolgens gaan de scholieren naar dezelfde pabo als die van hun docent. Hierdoor creëer je een vicieuze cirkel, en als er niet snel verandering komt dan blijft het gemiddelde rekenenniveau dalen.

Spelletjes tijdens de les niet effectief

Wiskundedocent Sacha van Looveren stond twintig jaar voor de klas. Zij concludeert dat wiskunde pas leuk wordt als dingen lukken en je het begrijpt. Van Looveren zag haar leerlingen pas echt opbloeien toen ze wiskunde onder de knie kregen. Ze probeerde in haar beginjaren de lessen wel eens leuker te maken door middel van het spelen van spelletjes onder de les. Maar dat werkte niet, vertelt ze. De leerlingen hadden dan wel een leuke les, maar ze leerden er niks van.

Wat volgens van Looveren wel werkt? Zorgen dat je orde houdt in de klas. Het is ook heel belangrijk om de lesstof stapje voor stapje bij langs te gaan. Veel lessen zijn onrustig, dan is de uitleg misschien wel goed, maar daarna wordt het vervolgens een grote chaos in de klas. Op die manier kan je niet goed leren en zal je de stof nooit goed gaan begrijpen. Daarom is het orde houden in de klas zo belangrijk, aldus van Looveren.

Door: Nationale Onderwijsgids/Parris Fokkema

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Koningin Máxima bij start onderzoek cultuureducatie Méér Muziek in de Klas

    Gisteren om 15:12
    • Basisonderwijs

    Scholen hele dag gesloten vanwege brand bij afvalverwerkingsbedrijf Attero

    Gisteren om 09:54

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland