16 januari 2014 om 15:16
< 1 min lezen

Windesheim publiceert boek over digitalisatie en sportgedrag

Digitale technologie oefent steeds meer invloed uit op het spel-, sport- en beweeggedrag van mensen. Bij nieuwe generaties beginnen de grenzen tussen offline en online sport te vervagen. Het gebruik van digitale games en ICT-middelen gaat mede bepalen hoe kinderen (voor het eerst) in aanraking komen met sport, hoe ze hun ‘sportidentiteit’ vormgeven, bewegingen aanleren of bewegingen interpreteren en vergelijken op basis van videobeelden. Dat blijkt uit onderzoek van het lectoraat Bewegen, School en Sport van Windesheim. 

‘Uit het RAAK-gesubsidieerde onderzoeksproject ‘Digitalisering in de gymles’ blijkt dat digitale games en ICT-middelen onder bepaalde voorwaarden de gymles kwalitatief kunnen verbeteren’, aldus lector dr. Ivo van Hilvoorde. ‘Een voorwaarde is dat leerkrachten bekend zijn met de technologie en in staat zijn om die te verbinden met de uitgangspunten en doelen van het onderwijs.’ Daarnaast laat het onderzoek zien dat videofeedback tijdens een gymles het tactisch leren in spelsporten en motorisch leren in bewegingsactiviteiten kan verbeteren.

Windesheim werkte de eerste resultaten van het onderzoek uit in het boek ‘Van tikken naar taggen,’ dat verhalen uit de praktijk, recent wetenschappelijk onderzoek en relevante ontwikkelingen over digitalisering in de sport en het bewegingsonderwijs bevat. Woensdag 22 januari presenteert en overhandigt schrijver en lector dr. Ivo van Hilvoorde het eerste exemplaar van het boek aan Peter Blangé op het gelijknamige symposium ‘Van tikken naar taggen’ op Windesheim. Blangé is oud-volleybalinternational en tegenwoordig commercieel directeur van ORTEC/TSS.

Relevante artikelen

Alles van hbo
    • HBO

    Kwart van de jongeren één keer per maand online buitengesloten

    Vandaag om 09:35
    • HBO

    Fontys Journalistiek Tilburg ontvangt de Koning

    Gisteren om 12:43

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht