20 juli 2015 om 10:23
< 1 min lezen

Wetenschappelijk symposium: ‘Embodied cognition in multimedia learning’

Op 8 september worden de resultaten van twee onderzoeken naar embodied cognition gepresenteerd tijdens een wetenschappelijk symposium. De onderzoeken gaan om 'belichaamde cognitie' bij het leren rekenen, grammatica, natuurkundige concepten en taalverwerving. Dat meldt het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Cognitieve processen zouden zijn gegrond in perceptie en actie. Motorische activatie zou het leren van bijvoorbeeld taal bevorderen. In het NRO-project ‘Yes Wii can’ wordt onderzocht of dat ook geldt wanneer motorische activatie wordt toegevoegd aan animaties. Dit door het laten zien van gebaren in animaties, het zelf maken van gebaren tijdens het zien van animaties of het zelf aansturen van animaties door middel van gebaren (met de Nintendo Wii). De uitvoerders van dit onderzoek hebben van het Nationaal Initiatief Hersenen & Cognitie subsidie voor een onderzoeksproject over het observeren/maken van gebaren tijdens het leren van woorden ontvangen.

Tijdens het symposium worden drie keynotes verzorgd. Daarnaast worden de deelnemers uitgenodigd hun eigen bevindingen te delen in een poster-/demosessie. De voertaal van het symposium is Engels. Toegang is gratis, maar aanmelden van te voren is gewenst. Op de projectwebsite www.ecml.nl is meer informatie over het symposium te vinden. 

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van cursussen
    • Cursussen

    Cursus voor inwoners van Harderwijk die weinig met het openbaar vervoer reizen

    10 september 2025 om 13:49
    • Cursussen

    Radiozenders spelen grote rol in Week van Lezen en Schrijven

    9 september 2025 om 13:43

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland