18 juni 2013 om 07:50
< 1 min lezen

Welke invloed heeft woordkennis op leesbegrip?

AMSTERDAM - Vrijdagmiddag verdedigt Marjolein Cremer aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) haar proefschrift Accessing Word Meaning: Semantic Word Knowledge and Reading Comprehension in Dutch Monolingual and Bilingual Fifth-Graders. In haar dissertatie gaat zij in op de invloed van woordkennis op het leesbegrip. Daarover bericht de website van de UvA.

Woordkennis is een van de factoren die de leesvaardigheid, en daarmee het schoolsucces, van kinderen bepalen. Cremer onderzocht of en – zo ja – in welke mate semantische kennis van concrete woorden, en het snel en automatisch paraat hebben daarvan, bijdraagt aan het leesbegrip van kinderen.

De promotie begint om 14.00 uur en vindt plaats in de Agnietenkapel aan de Oudezijds Voorburgwal 229-231 in Amsterdam.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Onderzoek naar lerarenopleidingen primair onderwijs biedt belangrijke inzichten

    Gisteren om 11:02
    • Docenten

    Aantal leraren stijgt, maar klassen worden groter: wat is er aan de hand?

    Gisteren om 08:53

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht