26 juni 2012 om 05:59
< 1 min lezen

Vreemdetalenonderwijs voor verbetering vatbaar

In vergelijking met andere Europese landen blijft Nederland achter met het gebruik van een vreemde taal tijdens de lessen. In Nederland wordt bijvoorbeeld veel minder Engels gesproken tijdens de lessen Engels dan in andere landen.

Er bestaat een positieve relatie tussen de frequentie van het gebruik van de vreemde taal tijdens de les en de scores van leerlingen voor de vaardigheden (luisteren, lezen en schrijven) in beide talen (Engels en Duits). Meer gebruik van de doeltaal in het vreemdetalenonderwijs in Nederland is dus het overwegen waard.

Het onderzoek wijst uit dat Nederland het hoogste percentage leraren heeft dat gespecialiseerd is in de vreemde taal waarin hij lesgeeft (73% van de leraren Duits geeft alleen Duits). Ook wordt duidelijk dat het vreemdetalenonderwijs in Nederland relatief laat start. De meeste leerlingen krijgen Engels vanaf groep 7. In het leeuwendeel van de landen start het vreemdetalenonderwijs eerder.

Via Nieuwsbank.nl

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Toename van het aantal pabo-studenten in Zeeland biedt opluchting

    Gisteren om 09:43
    • Docenten

    Onthaasten

    18 augustus 2025 om 08:21

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht