20 juni 2016 om 15:14
< 1 min lezen

Zwolse leerlingen mogen eigen lestijden en lesstof indelen

Op twee scholen in Zwolle wordt volgend jaar begonnen met een project waarbij leerlingen deels hun eigen lesrooster mogen bepalen en richtingen mogen kiezen die beter aansluiten bij hun talent. Dit meldt De Stentor.

Het Thomas a Kempis college en Jena XL in Zwolle hebben de primeur met het project ‘Volg je eigen weg’. Leerlingen van vmbo, havo en vwo van het tweede tot en met het voorlaatste jaar worden wel ingedeeld in een klas, maar mogen zelf weten welke lessen ze volgen. Ook mogen ze afwijken van wat de school aanbiedt en gedeeltelijk hun eigen pad volgen. Directeur Gerdien Pastink van het Thomas a Kempis college ziet al langer dat het schoolsysteem voor sommige leerlingen niet werkt. Verveling en er met de pet naar gooien zijn het resultaat. Talenten worden niet optimaal benut. Met dit project wil zij het plezier in school bevorderen, waardoor ook de prestaties verbeteren. 
 
Er kunnen maximaal 45 leerlingen meedoen komend jaar. Het slagen van het project is mede afhankelijk van de communicatie tussen en verantwoordelijkheid van leerkrachten, leerling en ouders. Daarom moeten leerlingen hun besluit motiveren voordat zij mee mogen doen. De eerste 25 aanmeldingen zijn al binnen.
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Scholieren die tijdens coronacrisis hulp kregen, kwamen later vaker in de problemen

    Vandaag om 09:08
    • Voortgezet Onderwijs

    Limburgse kinderen vaker ongeoorloofd op vakantie onder schooltijd dan vijf jaar geleden

    12 december 2025 om 15:57

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant