Wetenschapsprogramma Focus onderzoekt wat er mis ging met het Nederlandse leesonderwijs
Nederland zit in een leescrisis. De cijfers liegen niet: een derde van de 15-jarige kinderen in Nederland leest zo slecht dat ze de kans lopen de school als laaggeletterden te verlaten. In tien jaar tijd is Nederland van de hoogste regionen naar de laagste gedaald als het gaat om kwaliteit van het leesonderwijs wereldwijd. Wat ging er mis en kan het tij gekeerd worden? Dat meldt de NTR.
In een speciale aflevering van het NTR-wetenschapsprogramma Focus aan de vooravond van de Kinderboekenweek – met bestsellerauteur Paul van Loon als verteller – gaat Petra Grijzen op zoek naar de antwoorden. Het lichtend voorbeeld is Ierland, dat juist van de laagste naar de hoogste regionen ging. Wat doen ze in Ierland beter?
Begrijpend lezen
Een item van Arjen Lubach uit 2020 legde de vinger al op de zere plek: de leescrisis heeft waarschijnlijk alles te maken met de toegenomen focus op het zogenaamde ‘begrijpend lezen’ in Nederland. Daardoor verdwijnt het plezier in het lezen.
Havo-examen Nederlands
Petra bezocht een school waar ze het havo-examen Nederlands deed. Dat viel nog niet mee. Een docent valt haar bij: ‘Ik begrijp eigenlijk niet wat we aan testen zijn.’
Verbeteren van de leesvaardigheid
Inmiddels wordt er hard gewerkt aan verbeteringen. Petra sprak o.a. met hoogleraar letterkunde Els Stronks, die een landelijk project leidt om de leesvaardigheid te verbeteren. Ook ging ze kijken bij de Alan Turingschool in Amsterdam, waar ze het heft al in eigen handen hebben genomen, met resultaat.
Uitzending: De aflevering Leesvrees in de wetenschapsreeks Focus van de NTR is dinsdag 30 september te zien om 20.55 uur op NPO 2.