1 juni 2015 om 18:08
< 1 min lezen

‘Uitsluiting puber leidt tot slechtere schoolprestaties’

Wanneer een puber jarenlang wordt uitgesloten door klasgenoten kan dit ernstige gevolgen hebben: van slechtere schoolprestaties tot het ontwikkelen van psychische problemen zoals angst en depressie. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Geert-Jan Will van de Universiteit Leiden. Will bracht de neurocognitieve mechanismen in kaart die ten grondslag liggen aan reacties op uitsluiting door leeftijdsgenoten. Dat meldt Universiteit Leiden.

Wat blijkt is dat pubers die jarenlang minder geaccepteerd waren door hun klasgenoten een verhoogde neurale reactie in de hersenen vertonen op het moment dat zij opnieuw buitengesloten worden. In het onderzoek werden scans gemaakt van de hersenen van een grote groep pubers van allerlei verschillende achtergronden. Tijdens de basisschooltijd van deze jongeren waren de sociale ontwikkelingen al langdurig gevolgd.

Meer activiteit in een neuraal ‘alarmsysteem’ is wat geconstateerd werd in het onderzoek. Dit is een netwerk in het brein dat betrokken is bij aandacht, maar ook bij negatieve gevoelens. Will: “Bij pubers die lang slechter in de groep lagen, gaat dit neurale alarmsysteem als het ware harder af op het moment dat zij buitengesloten worden. Het lijkt erop dat zij extra gevoelig zijn voor nare sociale ervaringen zoals uitsluiting.” Volgens Will kan hersenonderzoek op de lange termijn handvatten bieden voor behandeling van jongeren die kampen met psychische problemen door gebrek aan acceptatie. 

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Zwolle investeert in toekomstbestendige schoolgebouwen

    Vandaag om 16:11
    • Basisonderwijs

    Basisschool in Gemert tijdelijk ontruimd na melding gaslucht

    Vandaag om 14:55

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht