28 maart 2013 om 11:31
< 1 min lezen

Sociale acceptatie dove en slechthorende kinderen loopt achter

NIJMEGEN - Uit promotieonderzoek van Nina Wolters aan de Radboud Universiteit Nijmegen komt naar voren dat dove en slechthorende kinderen in het reguliere onderwijs minder populair zijn en minder worden geaccepteerd dan horende leeftijdsgenoten. Dat meldt Medicalfacts.nl.

De uitkomst van het onderzoek is wrang, gezien de overgang naar het passend onderwijs die vanaf 2014 in zal worden gevoerd. Kinderen met beperkingen worden vanaf dat jaar in het reguliere onderwijs geplaatst, wat dus voor sommigen van hen een minder positieve schoolsituatie kan betekenen, bijvoorbeeld omdat zij de enige dove of slechthorende leerling in een klas of zelfs op school zijn.

De verminderde populariteit en gebrekkige acceptatie kan veel invloed hebben op het welbevinden van de leerlingen, waardoor ook hun schoolprestaties beïnvloed kunnen worden. Het is daarom volgens Wolters belangrijk om de eigenschappen van elk kind te bekijken. “Mijn onderzoek laat zien dat er geen eenduidige begeleiding van dove en slechthorende jongeren in te zetten is. Het is maatwerk.”

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Vwo-leerlingen kunnen hun hele middelbareschooltijd op één school blijven

    Vandaag om 16:17
    • Voortgezet Onderwijs

    Dit gebeurde er in 2025 in het voortgezet onderwijs

    Vandaag om 12:46

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant