SCOPE Scholengroep lanceert integrale aanpak tegen agressie in het onderwijs
Het aantal meldingen van pesten en fysiek geweld op scholen neemt alsmaar toe, bleek afgelopen juni nog uit cijfers van de Onderwijsinspectie. Ook de ernst van de incidenten groeit, meldde het RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek naar aanleiding van deze cijfers. Het aantal schorsingen na fysiek geweld van leerlingen tegen docenten op middelbare scholen is vorig jaar met bijna 30 procent toegenomen. Schorsingen om bedreiging met geweld kwamen 406 keer voor; een toename van maar liefst 23 procent. Dat meldt SCOPE Scholengroep.
Het is mede hierom dat vanaf vandaag alle scholen van SCOPE scholengroep starten met de uitrol van een nieuwe, integrale aanpak om agressie in het onderwijs te voorkomen en beter te hanteren. SCOPE sluit hierbij aan bij het traject dat Unicoz Onderwijsgroep in februari 2025 al in gang heeft gezet. De aanpak is ontwikkeld in samenwerking met Agressievrij Onderwijs, als antwoord op de toenemende agressie die de veiligheid van zowel docenten als leerlingen onder druk zet.
Impact van agressie
“De impact van agressie op onze medewerkers is groot”, aldus een woordvoerder van SCOPE scholengroep. “Het leidt tot psychische klachten, verhoogd ziekteverzuim en soms zelfs tot uitval. In een sector die al kampt met een structureel lerarentekort is dat onacceptabel. Daarom zetten wij nu in op een duurzame, brede aanpak die agressie niet alleen bestrijdt, maar ook voorkomt.”
De nieuwe werkwijze rust op vier pijlers:
- Heldere collectieve gedragsnormen – Duidelijk vastleggen wat acceptabel gedrag is, en wat niet.
- Professionalisering – Onderwijsprofessionals worden getraind in het herkennen en omgaan met agressie, onder andere via virtual reality.
- Structurele registratie – Incidenten worden systematisch gemeld en geanalyseerd.
- Nazorg – Medewerkers krijgen passende ondersteuning na een incident.
“Het bijzondere van deze aanpak is dat bestaande middelen en inzichten niet los van elkaar worden ingezet, maar als samenhangend geheel. Alleen door het probleem integraal aan te pakken, kunnen we tot duurzame verandering komen”, aldus Kees van Meeuwen, initiatiefnemer van Agressievrij Onderwijs.
Verhalen van leerkrachten
De verhalen uit de praktijk spreken boekdelen, zo vertelt een leerkracht:
“Een leerling staat boos voor me en dreigt dat hij me de volgende dag op gaat wachten met zijn vrienden als ik hem zijn zin niet geef. Gelukkig kon ik rustig blijven en is hij zelf de school uitgegaan. Ik ben op dat moment blij dat ik niet in dezelfde plaats woon waar ik werk. Ik heb echt getwijfeld of ik nog wel verder wilde in het onderwijs.”
Oók jonge leerkrachten denken serieus na over een vroegtijdige exit:
“Mijn dochter is net afgestudeerd aan de pabo. Zij en drie van haar vriendinnen hebben na één jaar besloten het onderwijs te verlaten. Niet omdat ze het lesgeven niet leuk vinden, maar door de toenemende agressie van ouders en het gevoel dat ze er vaak alleen voor staan. De stress zorgde voor slapeloze nachten, terwijl zij te weinig steun ervaarden om dit bespreekbaar te maken.”
Virtual reality
Een onderdeel van de aanpak is het gebruik van virtual reality. Met behulp van VR-simulaties worden realistische conflictsituaties nagebootst. De trainingen worden gegeven in kleine groepen, met ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en onderlinge steun.