Scholieren maken indruk met hun pitches tijdens Dragons’ Den in Delfzijl
Op maandagmiddag 1 december mochten 20 Havo 4-leerlingen van de Campus VO Eemsdelta (Rudolph Pabus Cleveringa) en 24 Havo 4- en Atheneum 5-leerlingen van Het Hogeland College Warffum die meedoen aan het programma Junior Company van Jong Ondernemen hun eigen bedrijf presenteren aan een professionele jury bestaande uit lokale ondernemers Gert de Groot (Landstra de Groot Online Media) en Reinier Doornbos (franchisenemer HEMA), financieel adviseur en teamleider bij AAFF (Alfa Accountants) Marjon Hoven en directeur-bestuurder van Kansrijke Groningers Annelot Wagenaar. Dat meldt Kansrijke Groningers.
Het uiteindelijke doel is dat scholieren de kansen in de eigen regio pakken. Deze Dragons’ Den vond plaats op een bijzondere locatie: theater De Molenberg in Delfzijl. Sommige scholieren waren van tevoren echt zenuwachtig en hadden speciaal kleding aangeschaft of accessoires meegenomen om hun pitch kracht bij te zetten. De scholieren konden met hun pitch startkapitaal verdienen, per groepje variërend van 100 tot 240 euro per onderneming. Het budget van 1950,- euro aan startkapitaal was afkomstig van Kansrijke Groningers.
Dragons’ Den
Voorafgaand aan de Dragons’ Den waren veel scholieren zichtbaar zenuwachtig, maar de professionele setting in het theater hielp hen snel in de juiste sfeer te komen. Verschillende teams hadden hun kleding op elkaar afgestemd en zelfs attributen meegenomen. De pitches waren zeer goed voorbereid: elk team had nagedacht over het concept, de doelgroep en het verdienmodel. De ideeën varieerden van voetbalstickers tot duurzame rietjes en veiligheids-sleutelhangers. De jury stelde kritische vragen over onder andere het verdienmodel, UPS (unique selling point) en de haalbaarheid. Ondanks de spanning reageerden de scholieren zelfverzekerd en enthousiast.
Alle 13 teams kregen minimaal 100 euro startkapitaal, beschikbaar gesteld door Kansrijke Groningers. De jury verdeelde de teams over vijf categorieën. De eerste prijs (240 euro) ging naar Kaartmaatjes, Silent Denim en Brommer en co. Kaartmaatjes maakt kaarten met kleine cadeautjes tegen eenzaamheid, Silent Denim ontwerpt longsleeves met denim zonder drukke prints, en Brommer en co knapt brommers op en verkoopt die door. Alle drie vielen ze op door hun goede bedrijfsidee zelf en hun sterke manier van pitchen.
Ondernemende houding
Jurylid en directeur-bestuurder van Kansrijke Groningers Annelot Wagenaar vindt deze Dragons’ Den een belangrijk event, omdat scholieren hierdoor een ondernemende houding kunnen ontwikkelen. Ze kijkt terug op een zeer geslaagde middag met een mooi resultaat. De jury viel de kwaliteit van de pitches op en de zelfverzekerdheid van de scholieren. “Absoluut knap!” vond jurylid Marjon Hoven (AAFF). Wat leren de scholieren, naast doorzetten, van een event als dit? “Samenwerken” werd vaak genoemd. “Een netwerk opbouwen,” was een van de antwoorden. “Doorgaan, ook als het moeilijk is,” vond een leerling. “Hoe je je moet presenteren,” vond een ander. Reinier Doornbos van de HEMA adviseert de scholieren om “samen een koers uit te zetten, aan een plan te werken, continue bezig te blijven met verbeteren en het bouwen van een team.” Om de cirkel rond te maken, gaan verschillende groepjes leerlingen nog even met elkaar wat drinken bij de HEMA in Delfzijl om de middag na te bespreken; met die teambuilding komt het wel goed.