PPG en C3 lanceren digitale les 'De Groene Verffabriek'
27 februari 2025 om 09:54
< 1 min lezen

PPG en C3 lanceren digitale les ‘De Groene Verffabriek’

Maurice de Wit, Directeur Productie en Logistiek bij PPG, en Jeroen Sijbers, Directeur van C3, lanceren de digitale les ‘De Groene Verffabriek’. In deze interactieve les ontdekken leerlingen van 3 havo/vwo hoe een fictieve verffabriek werkt aan innovatieve en duurzame oplossingen. De les sluit aan bij het scheikundecurriculum, met onderwerpen zoals koolstofchemie en scheidingsmethodes. Dankzij financiële steun van PPG is de les gratis beschikbaar voor scholen. Dat meldt Centrum JongerenCommunicatie Chemie (C3).

In deze les ontwerpen leerlingen hun eigen verffabriek en maken ze belangrijke keuzes die de duurzaamheid en kosten van hun fabriek beïnvloeden. Ze specialiseren zich eerst in een van de zes vakgebieden: energie, verpakkingen, bindmiddelen, pigmenten, vervoer of afval. Tijdens hun onderzoek ontdekken ze de innovaties op het gebied van verduurzaming. Ze nemen beslissingen en sluiten compromissen, waarbij de gevolgen van hun keuzes zichtbaar worden. Dankzij een gebruiksvriendelijke online leeromgeving kunnen scheikundedocenten deze les eenvoudig in de klas geven.

Scheikunde Studiedag 

Op 1 april verzorgt C3 tijdens de Scheikunde Studiedag aan de Radboud Universiteit een workshop over ‘De Groene Verffabriek’. De inschrijving is nu geopend. Deelnemers aan de workshop ontvangen een verfblik met een verrassende inhoud om mee naar huis te nemen.

School- en beroepskeuzes 

PPG is sinds 2022 partner van C3 vanuit de wens om Nederlandse scholieren te ondersteunen en te inspireren voor school- en beroepskeuzes op het gebied van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM).

Maurice: “Met deze les laten we zien hoe innovaties in de chemie bijdragen aan een betere toekomst en hopen we scholieren te inspireren voor een bètatechnische studie en carrière. Als wetenschaps- en technologiebedrijf weten wij hoe belangrijk goed opgeleid personeel is om vooruitgang en innovatie mogelijk te maken.”

Jeroen: “Scholieren moeten al vroeg een richting kiezen, terwijl hun belevingswereld vaak nog ver afstaat van een studie, laat staan een beroep. Daarom is deze les zo waardevol: het maakt chemie tastbaar en laat zien hoe ze binnen dit vakgebied kunnen bijdragen aan maatschappelijke en technologische vernieuwing.”

Door: Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Havo-leerlingen zijn de dupe van tweetalig onderwijs

    Vandaag om 09:05
    • Voortgezet Onderwijs

    Niet alleen het schoolgebouw, ook School voor Persoonlijk Onderwijs verdwijnt uit Deventer

    Gisteren om 15:23

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant