Scholieren Vrijeschool Parkstad bouwen wereld in Virtual Reality

Derdejaarsleerlingen van Vrijeschool Parkstad zijn gisteren gestart met de periode Virtuele wereld. Drie weken lang starten zij de eerste twee lesuren van de dag met dit thema waarin zij niet alleen hun eigen virtuele wereld bouwen in VR, maar ook bewust worden gemaakt van de ethische en maatschappelijke vragen die deze technologie oproept. Op vrijdagochtend 20 juni 2025 presenteren zij hun eigengebouwde VR-wereld op de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen. Dat meldt Vrijeschool Parkstad. 

Vrijeschool Parkstad omarmt digitale ontwikkelingen en integreert deze op een doordachte manier in het lesprogramma. In deze drie weken durende projectperiode werken leerlingen iedere ochtend vakoverstijgend aan het thema polariteit: de spanning tussen de fysieke en digitale wereld. Door het creëren van een eigen VR-wereld maken zij op actieve wijze kennis met virtual reality – een technologie die een steeds grotere rol speelt in ons dagelijks leven.

Tegelijkertijd worden leerlingen gestimuleerd om kritisch na te denken: Wat betekent het als ‘echt’ en ‘digitaal’ door elkaar gaan lopen? Wanneer verrijkt technologie onze ervaring, en wanneer leidt ze juist af of misleidt ze? Op deze manier streeft de Vrijeschool Parkstad ernaar om bewuste digitale burgers op te leiden, die niet alleen gebruikers zijn van technologie, maar ook nadenken over de impact ervan.

Alle elementen komen samen in een virtuele wereld 

Gedurende de periode leren leerlingen onder andere hoe je een verhaal opbouwt, hoe je spanning kunt creëren met beeld en geluid, en hoe je creatieve vormen zoals spoken word, poëzie en dialoog kunt inzetten. Vervolgens ontwerpen zij in groepjes hun eigen virtuele wereld waarin al deze elementen samenkomen.

Presentatie VR-creaties 

Op vrijdag 20 juni van 8.30 tot 10.00 uur presenteren de leerlingen hun VR-creaties op de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen, dé plek waar innovatie en technologie samenkomen. Een deskundige jury – bestaande uit docenten, Roel Peijs (VR-expert van Vista College) en Yanick Dols (Brightlands) – selecteert uit elke klas één groep dat hun wereld live mag presenteren. Deze winnende teams ontvangen als prijs een excursie naar het VR-lab van het Vista College.

Leerervaring 

Ook ouders/verzorgers zijn uitgenodigd om deze unieke presentatie bij te wonen en zelf de VR-werelden van hun kinderen te ervaren. Door letterlijk in de creaties van hun kinderen te stappen, maken zij kennis met een leerervaring die raakt aan hoofd, hart én handen – precies waar het in vrijeschoolonderwijs om draait.
Teamleider Donny Jeurissen: “Onze wereld verandert razendsnel. Met deze VR-periode laten we leerlingen de kracht en de verleiding van technologie zelf ervaren én bevragen. Dit sluit perfect aan bij onze onderwijsvorm: ervaringsgericht leren, ruimte voor reflectie en leren met hoofd, hart en handen.”

Door: Nationale Onderwijsgids