Meerderheid leerkrachten voorgezet onderwijs maakt zelf hun lesmateriaal
26 maart 2024 om 12:55
< 1 min lezen

Meerderheid leerkrachten voorgezet onderwijs maakt zelf hun lesmateriaal

Van de leerkrachten in het voortgezet onderwijs maakt 60 procent meer dan de helft van het lesmateriaal zelf. In het middelbaar beroepsonderwijs doet 71 procent dit. In het primair onderwijs is het veel minder, namelijk 31 procent. Dat concludeert lerarenplatform LessonUp op basis van eigen onderzoek onder een kleine 4000 onderwijzenden.

Gemiddeld is bijna een kwart van de respondenten niet helemaal tevreden over het beschikbare materiaal. Zo’n 80 procent geeft als belangrijkste reden voor het zelf maken van materiaal het “passend maken aan de leerbehoeften” van de lesstof.

Volgens een woordvoerder betekenen de bevindingen niet dat het onderwijsmateriaal niet deugt. De leerkrachten streven er echter naar het materiaal zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de klas die ze op dat moment hebben. “Geen klas is hetzelfde”, zegt de woordvoerder.

Meer interactie 

Ook proberen leraren de lessen ‘interactief’ te maken. Verder zien leraren regelmatig mogelijkheden om vakken als geschiedenis en maatschappij aan te passen aan de actualiteit, waardoor de lessen meer waarde krijgen.

Dat er in het basisonderwijs zoveel minder wordt bijgesteld, komt waarschijnlijk doordat de onderwijzers daar verschillende vakken geven en er hierom geen ruimte is om overal een eigen sausje over te doen.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Basisonderwijs

    Nieuwe cao’s primair en voortgezet onderwijs definitief – dit betekent dat voor jou

    Vandaag om 13:23
    • Basisonderwijs

    Basisschool nu al drie keer het doelwit van brandstichting en explosie

    Vandaag om 12:27

Aankomende evenementen

03 Dec
Oratie Daan van Uhm
  • Limburg
09 Dec
Open dagen
  • Zuid-Holland
09 Dec
Informatieavond, open huis en open lesmiddagen bij Gerrit Rietveld College
  • Utrecht