Meerderheid leerkrachten voorgezet onderwijs maakt zelf hun lesmateriaal
26 maart 2024 om 12:55
< 1 min lezen

Meerderheid leerkrachten voorgezet onderwijs maakt zelf hun lesmateriaal

Van de leerkrachten in het voortgezet onderwijs maakt 60 procent meer dan de helft van het lesmateriaal zelf. In het middelbaar beroepsonderwijs doet 71 procent dit. In het primair onderwijs is het veel minder, namelijk 31 procent. Dat concludeert lerarenplatform LessonUp op basis van eigen onderzoek onder een kleine 4000 onderwijzenden.

Gemiddeld is bijna een kwart van de respondenten niet helemaal tevreden over het beschikbare materiaal. Zo’n 80 procent geeft als belangrijkste reden voor het zelf maken van materiaal het “passend maken aan de leerbehoeften” van de lesstof.

Volgens een woordvoerder betekenen de bevindingen niet dat het onderwijsmateriaal niet deugt. De leerkrachten streven er echter naar het materiaal zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de klas die ze op dat moment hebben. “Geen klas is hetzelfde”, zegt de woordvoerder.

Meer interactie 

Ook proberen leraren de lessen ‘interactief’ te maken. Verder zien leraren regelmatig mogelijkheden om vakken als geschiedenis en maatschappij aan te passen aan de actualiteit, waardoor de lessen meer waarde krijgen.

Dat er in het basisonderwijs zoveel minder wordt bijgesteld, komt waarschijnlijk doordat de onderwijzers daar verschillende vakken geven en er hierom geen ruimte is om overal een eigen sausje over te doen.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Basisonderwijs

    Ook College Rechten van de Mens reageert op wetsvoorstel over toezicht informeel onderwijs

    Gisteren om 14:56
    • Basisonderwijs

    Wetsvoorstel Toezicht informeel onderwijs gaat vakbond CNV te ver

    Gisteren om 14:34

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant