Jongeren verrassen Van Gogh Museum en ASML met innovatieve ideeën

Ruim 12.000 leerlingen van zo’n 250 scholen zijn door Van Gogh Museum en ASML uitgedaagd om binnen Vakkanjers hun talenten en technologische vaardigheden te ontdekken én in te zetten in de praktijk. Het leverde veel innovatieve en verrassende projecten op. De finalisten hebben hun ideeën en prototypes gepresenteerd tijdens het Dutch Technology Festival in Eindhoven op 15 en 16 juni. Uiteindelijk zijn vier teams naar huis gegaan met de winst. Dat meldt Vakkanjers.

Binnen de uitdaging ‘In het licht van Vincent’ zijn de leerlingen – vanaf groep 7 tot en met de vierde klas van het voortgezet onderwijs – dit schooljaar uitgedaagd om hun (technische) vaardigheden in te zetten om nieuwe manieren te bedenken om de kunstwerken van Vincent van Gogh te behouden voor de toekomst. 

Vincent van Gogh 

René van Blerk, Senior Educator van het Van Gogh Museum, legt uit waarom dit onderwerp zo belangrijk voor ze is: “Bij het Van Gogh Museum vertellen we het verhaal van één van Nederlands beroemdste kunstenaars. Dat daar zowel voor als achter de schermen veel techniek bij komt kijken weten mensen vaak niet. We zoeken altijd naar samenwerking, want we kunnen niet alles alleen. Zo helpt techbedrijf ASML, onze Partner in Science , bij het technisch onderzoek naar schilderijen. En zo zetten de Vakkanjers voor ons hun technische vaardigheden in bij het bedenken van nieuwe, creatieve manieren om mensen in de wereld van Vincent van Gogh te laten stappen.” 

Vakkanjer-Museum 

Dit jaar vonden de landelijke finales van Vakkanjers plaats op 15 en 16 juni, in Poppodium POPEI tijdens het Dutch Technology Festival in Eindhoven. Hier werd het poppodium omgebouwd tot een Vakkanjer-Museum. Alle prototypes van de finalisten werden tentoongesteld en uitgestald zodat iedereen de ideeën kon bewonderen. Marijn Sponselee, jurylid vanuit ASML, vond het heel bijzonder dat hij de ideeën mocht beoordelen. Hij vertelt: “Als je ziet hoe goed de leerlingen met het proces bezig zijn geweest; van het idee, tot het ontwerp naar een maquette. Ze hebben zoveel geleerd en zoveel stappen gemaakt, echt fantastisch!” 

Technische en digitale vaardigheden 

Vakkanjers kent een doorlopende lijn van groep 7 tot en met het laatste jaar van het voortgezet onderwijs. Jongens en meisjes kunnen hun technische en digitale vaardigheden ontdekken en ontwikkelen als Vakkanjer Junior (groep 7 en 8), Scout (klas 1 van het voortgezet onderwijs), Explorer (klas 2 en 3) en Pioneer (klas 3 en 4). Iedere doelgroep krijgt een andere challenge. Zo hielpen de Juniors met het ontwerpen van een pop-up museum, bedachten de Scouts manieren waarop je met zintuigen de schilderijen van Van Gogh extra kon laten leven, dachten de Explorers na over verschillende lichtstanden en -effecten en creëerden de Pioneers een totaalervaring met een 360 graden panorama. 

Door: Nationale Onderwijsgids