Normal__tekort_aan_wiskundeleraren_heeft_grote_gevolgen_voor_onderwijs_

Wiskundeleraren vrezen dat het tekort aan docenten er in de toekomst voor zorgt dat het kennisniveau van leerlingen flink achteruitgaat. Het komt regelmatig voor dat de lessen uitvallen. En als de lessen wél doorgaan staan er onbevoegde docenten voor de klas of er is te weinig tijd voor goede begeleiding door ervaren leraren. Dit meldt NOS.  

Naar verwacht verdubbelt het tekort aan wiskundelaren in de komende vijf jaar. Dat betekent dat er in 2026 513 fulltime banen onvervulbaar zijn. De problemen worden nu opgelost door onbevoegde docenten voor de klas te zetten. Zij hebben wel lesbevoegdheid, maar voor een ander vak (of ander graad) of zijn nog helemaal niet afgestudeerd. Volgens Desiree Agterberg, lerarenopleider wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam, staan voltijdsstudenten in hun tweede of derde jaar al een paar uur per week voor de klas. “En bijna alle deeltijdstudenten komen binnen met een baan als onbevoegd docent.”

Wiskunde D geschrapt

De voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren zegt weleens voor een klas te hebben gestaan die jarenlang les kreeg van een onbevoegde docent. De leerlingen hadden een significant lager niveau dan leerlingen die les kregen van een bevoegde wiskundeleraar. Volgens Smallegange staan gym- of aardrijkskundedocenten voor vmbo-klassen om hen wiskunde te leren. Op sommige vwo’s is het extra vak wiskunde D geschrapt, het vak dat nodig is voor iedereen die een baan als wiskundige of technische wetenschapper ambieert. Zonder wiskunde D beginnen ze met een achterstand aan hun vervolgopleiding.

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky