14 oktober 2021 om 12:22
< 1 min lezen

De gouden weken bevorderen groepsvorming in de klas

Steeds meer scholen maken gebruik van de gouden weken. Met activiteiten en gesprekken bevorderen leerkrachten zo de groepsvorming in hun klas. Dat gebeurt via Forming, storming, norming en performing, legt auteur Boaz Bijleveld, van De gouden weken uit. “Door als leerkacht de verschillende fases goed te begeleiden, kun je de drukke storming beter reguleren en de norming eerder stimuleren”, zegt Bijleveld. Zo keert de rust eerder terug in de klas en is de kans groter dat leerlingen zich veiliger en prettiger in hun vel voelen.

Leerkracht en blogger Maike Douglas maakt al enkele jaren gebruik van de gouden weken. Kinderen zijn meer bij elkaar betrokken, helpen elkaar beter en durven ook meer in de klas, ziet ze. Daarnaast is er minder pestgedrag en sluiten kinderen elkaar minder vaak buiten. “Door stil te staan bij de groepsvorming, krijgen de kinderen een betere band met elkaar en voelen ze zich veiliger.”    

Lees hier het interview met Bijleveld en Douglas over groepsvorming in de klas

Door: Nationale Onderwijsgids / Marjolein Kooyman 

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Limburgse kinderen vaker ongeoorloofd op vakantie onder schooltijd dan vijf jaar geleden

    12 december 2025 om 15:57
    • Basisonderwijs

    Nieuwe cao primair onderwijs 2025-2027 officieel vastgesteld

    12 december 2025 om 15:29

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant