Docenten verwachten problemen met doorgeschoven zittenblijvers

Docenten op het voorgezet onderwijs verwachten dat ze komend schooljaar extra werk zullen krijgen door leerlingen die afgelopen jaar hadden moeten blijven zitten, maar toch doorgeschoven zijn naar het volgende jaar. Door de coronacrisis is er ruimhartiger omgegaan met zittenblijvers, maar veel docenten vrezen dat dit in niemands voordeel zal werken, ook niet dat van de leerling zelf. Er wordt zelfs gesproken over een ‘ramp in wording’. Dit meldt de Algemene Onderwijsbond.

“Door de corona zijn leerlingen overgegaan die kansloos zijn: veel te lage cijfers”, vertelt Hanne Kouwenberg, docent Engels op De Populier in Den Haag. “Ik krijg straks leerlingen in de klas die drieën en vieren haalden.” Volgens Kouwenberg kan dat tot veel problemen leiden, zeker als het leerlingen niet goed vergaat in het nieuwe leerjaar: “Als het niveau te moeilijk is, weten leerlingen vaak niet waar ze moeten beginnen. Ze balen, doen niks meer en zijn heel moeilijk aan het werk te zetten. Of ze gaan muiten. Dan zoeken ze continu afleiding en gaan leerlingen om hen heen afleiden die daardoor ook weer minder kans maken.” De situatie heeft dus negatieve effecten op alle betrokkenen, voorzien de docenten.

Overgangsregeling

Leerlingen met lage cijfers konden afgelopen schooljaar gemakkelijker over naar het volgende jaar doordat middelbare scholen hun overgangsregeling vanwege de coronacrisis aanpasten. Er waren geen representatieve cijfers, dus werd uitgegaan van het advies van de docent. Als ouders echter protesteerden tegen het advies kon een leerling alsnog gewoon over naar het volgende jaar, aldus John Rombouts, wiskundedocent op het 2College Durendael in Oisterwijk. Hij spreekt van een kleine ramp in wording, maar denkt dat er ook zeker leerlingen zijn die misschien nog wel een kans maken om succes te behalen, als ze maar harder gaan werken. “Maar vaak hebben ze ook nog een achterstand van afgelopen jaar in te lopen”, zegt Rombouts daarbij. Voor andere leerlingen acht hij de kans op succes in een hoger leerjaar “sowieso onhaalbaar”.

Kouwenberg verwacht dat docenten dit jaar hierdoor meer werk te wachten staat. “Dat zit ‘m in kleine momenten. In je lesvoorbereiding, in het organiseren van hulp voor deze leerlingen. Een vergadering inplannen, eventjes overleggen met collega’s: hoe gaan we dit aanpakken?”

Door: Nationale Onderwijsgids