Leiderschap in het onderwijs

De onderwijssector is volop in beweging. Het bijzondere aan het Nederlandse onderwijs ten opzichte van het buitenland is dat scholen veel ruimte hebben om eigen beslissingen te nemen. Dit geldt voor bestuurders, maar ook voor afdelingsleiders, teamleiders en directeuren. Leidinggevenden in het onderwijs hebben dus een grote verantwoordelijkheid en geven zelf vorm aan hun rol. Daarom is het voor onderwijsleiders van belang te weten hoe ze hun leiderschap effectief kunnen maken.  

7 Domeinen model

Met het 7 Domeinen Model voor Leiderschap in het Onderwijs beschrijft Prof.dr. Sietske Waslander de domeinen waar leiders een taak te vervullen hebben en hoe ze voor samenhang zorgen. Daarbij maakt het niet uit of je nu teamleider, afdelingsleider, directeur of bestuurder bent. Het model helpt je te ordenen wat je als leider in je eigen context aan het doen bent en wat je te doen staat. Welke leidersrol je vervult, bepaalt op welke domeinen voor jou de accenten liggen.  

Effectief leiderschap in het onderwijs

De 7 domeinen die in het model voor leiderschap in het onderwijs worden benoemd, zijn waarschijnlijk voor jou als leider in een onderwijsorganisatie niets nieuws onder de zon. Het model beschrijft in feite de verschillende aspecten waar je in je rol al mee te maken hebt. Wat het model wel helder maakt, is de achterliggende logica van de taken van effectief leiderschap in het onderwijs. Alle domeinen zijn belangrijk en zijn onderling met elkaar verbonden. 

Wil je het 7 Domeinen Model voor effectief Leiderschap in het Onderwijs direct gebruiken voor de besluitvorming rondom corona-roosters? Download de onepager van TIAS School for Business and Society over dit model.   

In deze onepager, door Prof.dr. Sietske Waslander, lees je over:

  • de wetenschappelijke basis van het model
  • de betekenis van de 7 domeinen
  • hoe je het model kunt inzetten
  • de praktijk: wat vraagt de corona-actualiteit?

» Download onepager