Normal_student_studeren_leren_boek_motivatie_interesse

Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat het voor veel leerlingen lastig is om concentratie te behouden bij het leren voor de eindexamens. Zo laat de Kinderombudsvrouw weten dat leerlingen vaak een hoge werkdruk ervaren en komt uit onderzoek van DUO naar voren dat sociale mediagebruik de concentratie niet bevordert. Dit meldt RTL Nieuws.

Veel jongeren hebben dus moeite met het leren van hun eindexamens. Jelle Jolles, hoogleraar neuropsychologie en directeur van Centrum Brein en Leren, komt ook veel jongeren tegen met concentratieproblemen. Volgens hem komt dit onder andere door afleidingen die er de laatste jaren door sociale media bijgekomen zijn. Leerlingen zijn hierdoor snel afgeleid. "Als het voor een volwassene al lastig is om niet iedere tien minuten op je smartphone te kijken, dan is het nog moeilijker voor een jongere."
 
Jolles pleit voor een andere aanpak. Examentrainingen zijn volgens hem een goed idee, evenals bibliotheken die inzetten op de vraag naar structuur. 
 
Door: Nationale Onderwijsgids