24 april 2019 om 17:02
< 1 min lezen

HvA begeleidt leerkrachten bij radicalisering in de klas

De Hogeschool van Amsterdam (HVA) levert een aandeel in het opdoen van expertise wat betreft het stimuleren van democratisch inzicht bij leerlingen. Dit meldt de HVA.

Uit cijfers van de Stichting School en Veiligheid (SVV) blijkt dat leerkrachten nauwelijks interesse tonen in trainingen om radicalisering en tegenstellingen tijdig te herkennen bij leraren. Hessel Nieuwelink, lector Burgerschapsonderwijs aan de HvA, vertelt dat leerkrachten radicalisering vaak moeilijk vinden en niet zeker weten of het onderwerp tot hun takenpakket behoort. Ook is het vaak onduidelijk hoe ze moeten reageren op leerlingen die radicale ideeën hebben. De HvA gaat leerkrachten hierbij begeleiden. 

Volgens Nieuwelink is het lastig om met radicalisering om te gaan. Scholen zijn volgens de wet verplicht om te proberen om democratische gezindheid bij leerlingen te stimuleren. Hoe dit gedaan wordt, verschilt per situatie en vraagt om doorzettingsvermogen, aandacht en expertise. Nieuwelink pleit ervoor controversiële onderwerpen in de klas te bespreken. Hij wil graag strategieën ontwikkelen die leerkrachten kunnen ondersteunen bij het behandelen van diverse onderwerpen in de klas. 
 
Door: Nationale Onderwijsgids 
 

Relevante artikelen

Alles van hbo
    • Docenten

    Basisschool voert algeheel smartphoneverbod in, ook voor leraren

    Gisteren om 10:42
    • Docenten

    Basisschool in rouw vanwege noodlottig ongeval lerares

    11 november 2025 om 15:47

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht