Normal_tablet__tabletonderwijs__ipad__ipadschool__po__so__vo

In Zwolle wordt druk gewerkt om digitaal onderwijs te promoten. Een vijftigtal scholieren van scholengemeenschap Van der Capellen deed de afgelopen periode mee aan het project Onderwijsroute10-14, waarbij ze leerden een spel te programmeren. Het doel is om het project op den duur in het hele land aan te bieden in het voortgezet onderwijs. Dat meldt het AD.

Het project waaraan de leerlingen deelnamen is een voorloper van het wereldwijde evenemet Global Game Jam. Hier doen ook studenten van Zwolse opleidingen aan mee, die bij mbo-instelling Cibap worden voorbereid op dit evenement.

Ict-docent Bertrand Weegenaar van Hogeschool Windesheim is betrokken bij die Global Game Jam. Daarnaast is hij samen met Guido de Vries (Cibap) en Erik Bolhuis (Windesheim) druk bezig met de ontwikkeling van digitaal onderwijs voor middelbare scholen, onder meer dus middels het project Onderwijsroute10-14. Studenten van Windesheim werken samen met de studenten van Cibap, zodat er zowel technisch als grafisch goed materiaal ontwikkeld kan worden. Deze studenten hebben de leerlingen van Onderwijsroute10-14 op weg geholpen bij het programmeren van hun games.

Vanaf 2021 is het voor scholen in het voortgezet onderwijs namelijk verplicht om digitale geletterdheid in het vakkenpakket op te nemen. In Zwolle wordt hierop vast voorbereid. Bovendien kan datgene wat er nu wordt ontwikkeld later gebruikt worden in de rest van het land, volgens Weegenaar. De ict-docent zegt dat de digitale kennis van de jongeren behoorlijk overschat wordt. Ondanks dat ze veel digitale apparaten gebruiken, weten ze vaak van veel dingen niet hoe ze werken. Dat moet hopelijk veranderen door middel van de lessen over digitale geletterdheid.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids